Monday, May 1, 2017

מתווה לחוקה פדרלית לישראל


מתווה לחוקה פדרלית למדינת ישראל 

עוגני החוקה: 


  • מגילת העצמאות, 
  • העצמת מדינת ישראל כמדינה שוויונית, 
  • מעבר למבנה מדינתי פדרלי מושתת קנטונים, 
  • בית משפט עליון לחוקה, אישור החוקה הפדרלית המוצעת במשאל עם

עוגני החוקה הפדרלית:

·        מגילת העצמאות,
·        ערך השוויון – ערך ואתגר לאומי עליון – בראש סדר העדיפויות הלאומיות
·        מעבר למבנה ממשל מדינתי פדרלי קנטונלי מושתת על שלוש רשויות: רשות מחוקקת פדרלית, רשות מבצעת פדרלית, רשות שופטת פדרלית
·        כינון בית משפט עליון לחוקה.     

עוגן ראשון של החוקה: מגילת העצמאות כמסמך מכונן של מדינת ישראל

עקרונות מגילת העצמאות ומגילת העצמאות במלואה ככתבה ולשונה, מהווים עוגן ומבוא החוקה.  
מגילת העצמאות כמסמך מכונן של מדינת ישראל בידי נציגי העם היהודי, היא מסד משפטי בסיסי מדיני, מוסרי, חברתי, כלכלי, דמוקרטי, תרבותי ודתי של מדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה.

להלן הנוסח המלא של מגילת העצמאות המהווה חלק אנטגרלי של החוקה הפדרלית המוצעת למדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה:  

בארץ ישראל קם העם היהודי. בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית, והמדינית. בה חי חיי קוממיות ממלכתית. בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. 

לאחר שהוגלה מארצו בכוח הזרוע, שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו ולא חדל מתפילה ותקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית. 

מתוך קשר הסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהיאחז במולדתם העתיקה. ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים כחלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו שממות,  
החיו שפתם, בנו כפרים וערים, הקימו ישוב גדל והולך, השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכה וקידמה לכל תושבי הארץ ונושא נשק לעצמאות ממלכתית. 

בשנת תרנ"ז ( 1897 ) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה המדינה היהודית, תיאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו. 

זכות זו הוכרה בהצהרת בלפור מיום ב' בנובמבר 1917 ואושרה במנדט מטעם חבר הלאומים אשר נתן במיוחד תוקף בינלאומי לקשר ההסטורי שבין העם היהודי וארץ ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי. 

השואה שנתחוללה על ישראל בזמן האחרון, בה הוכרעו לטבח מיליוני יהודים באירופה, הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על ידי חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות זכויות בתוך משפחת העמים. 
שארית הפליטה שנצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ ישראל על אף כל קושי, מניעה וסכנה ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד, חירות ועמל ישרים במולדת עמם.
במלחמת העולם השניה תרם הישוב העברי בארץ את מלוא חלקו למאבק האומות השוחרות חירות ושלום נגד כוחות הרשע הנאצי ובדם חייליו המלחמתי קנה לו את הזכות להימנות עם. 

ב 29 בנובמבר 1947 קיבלה עצרת האומות המאוחדות החלטה המחייבת הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. 

העצרת תבעה מאת תושבי ארץ ישראל לאחוז בעצמם בכל הצעדים הנדרשים מצדם הם לביצוע ההחלטה. 
הכרה זו של עצרת האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה. 
זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות עם ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית. 

לפיכך התכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי  והתנועה הציונית ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל ובתוקף זכותנו הטבעית ההסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל.

אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת, ו' באייר תש"ח, 15 במאי 1948 ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה, בהתאם לחוקה שתיקבע על ידי האסיפה המכוננת הנבחרת לא יאוחר  מ 1 באוקטובר 1948 – תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית ומוסד הביצוע שלה, מנהלת העם יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית אשר תיקרא בשם ישראל.

·        מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות :
·        תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה :
·        תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל  
·        תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע, ומין :
·        תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות
·        תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות :
·        תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.
·        מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ ישראל בשלמותה.

אנו קוראים לאומות המאוחדות לתת יד לעם היהודי בבנין מדינתנו ולקבל את מדינת ישראל לתוך משפחת העמים. אנו קוראים – גם בתוך התקפת הדמים הנערכת עלינו זה חודשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה הזמניים והקבועים. 

אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו.

מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקידמת המזרח התיכון כולו.

אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה ובבנין ולעמוד לימינו  במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל. מתוך בטחון בצור ישראל הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו במושב מועצת המדינה הזמנית על אדמת המולדת בעיר תל אביב היום הזה, ערב שבת, ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948. 

עוגן שני: מחויבות לטיפוח ערך השוויון והעצמת מדינת ישראל כמדינה שוויונית  

מתוקף החוקה, ערך השוויון הוא ערך לאומי ויעד אסטרטגי עליון. משימת טיפוח ערך השוויון – בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה. 
מדינת ישראל כמדינת העם היהודי בארץ ישראל בשלמותה, מחוייבת להתנהל ולנהוג כמדינה שוויונית על בסיס סעיפי חוקה פדרלית זו כלפי כל אזרחיה ותושביה, יהודים וערבים יחד ולפי האנטרס הצבורי של כל האזרחים והתושבים. 
מתוקף החוקה, מוסדות המדינה והגופים הפוליטיים והצבוריים, פועלים מתוך רצון טוב, כיבוד החוקה, חוקי המדינה וכיבוד החוק הבינלאומי. 

עוגן שלישי: מעבר מדינת ישראל למבנה מדינתי דמוקרטי פדרלי קנטונלי

מתוקף החוקה מדינת ישראל מקדמת מעבר למבנה ממשל מדינתי פדרלי קנטונלי בארץ ישראל בשלמותה.  
הליבה של כינון ועיצוב מבנה ממשל פדרלי, כינון דרג ממשל אזורי קנטונלי  במסגרת הרשות המבצעת וכינון בית נבחרים שני, מועצת הקנטונים, בה יכהנו 2 נציגים נבחרים מכל קנטון. 

בשילוב עם הכנסת הם יהוו את הכנסת הרחבה במסגרת הרשות המחוקקת. 
יחד הם יהוו בסיס ועוגן ממשל דמוקרטי נוסף של מדינת ישראל שיעצימו הן את הרשות המבצעת, הן את  הרשות המחוקקת, את הדמוקרטיה הישראלית בכללותה ויקדמו חיים דמוקרטיים בכל חבלי ארץ ישראל בשלמותה גם ברמה אזורית    

עוגן רביעי של החוקה: בית משפט עליון לחוקה

בית משפט עליון לחוקה: במידה של מחלוקת ביחס לחוקה זו בשלמותה,  לחלק ממנה, או לפירוש של סעיף זה או אחר בחוקה זו, יכריע ויפסוק בית המשפט העליון לחוקה שייכון מיד לאחר אישור חוקה פדרלית זו במשאל עם.  

אישור חוקה פדרלית למדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה: אישור החוקה הפדרלית 
המוצעת במשאל עם שייערך בכל חבלי ארץ ישראל בשלמותה.   

במשאל העם רשאים להשתתף כל אזרחי מדינת ישראל ובעלי תעודות אזרחות ישראלית המתגוררים בחבלי יהודה, שומרון ובקעת הירדן אשר מלאו להם 18 שנים ויותר.

להלן פירוט מלא של פרקי וסעיפי ההצעה לחוקה פדרלית למדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה

פרק ראשון  של החוקה

צדק ושוויון חברתי – כלכלי, שוויון בפני החוק, שוויון האשה 

שוויון חברתי כלכלי: מדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה, מחויבת לשוויון חברתי כלכלי בין כל אזורי הארץ ומגזרי האוכלוסיה. הבטחת שוויון חברתי כלכלי ברמת חיים ואיכות חיים גבוהה לכל האוכלוסיה, יהודים, דרוזים, ערבים מוסלמים, ערבים נוצרים, צ'רקסים, ארמים, שומרונים ופלסטינים, זו מחוייבות ראשונה במעלה של המדינה.

שוויון בפני החוק: כל אזרח ואזרחית, כל תושב ותושבת, שווים בפני החוק.

שוויון האשה: שוויון מלא בין המינים בכל מגזרי החברה, תהא דתם אשר תהא.

הגנה מפני שרירותיות המדינה ומוסדותיה: כל אדם בעל זכות ליחס הוגן ומתוך רצון טוב וללא שרירותיות מצד מוסדות המדינה.

אחריות אישית חברתית: כל אזרח ואזרחית, כל תושב ותושבת המדינה, אחראים לעצמם ומתקדמים בהתאם לכישוריהם, כשרונותיהם ויכולותיהם. המדינה מחוייבת לסייע לכולם ולחלשים בפרט להביא לביטוי ומיצוי את כישוריהם, כשרונותיהם ויכולותיהם.  

זכויות יסוד:  כבוד האדם צריך להיות מכובד ומוגן. כבוד האדם מעל כל אמונה דתית. כל אדם לא יופלה בגין גזע, מין, גיל, דת, לאום, שפה, מעמד חברתי, אורח חיים, פילוסופיה, אמונה פוליטית, מוגבלות גופנית או נפשית. גברים ונשים בעלי זכויות שוות. החוק מבטיח ומספק שוויון חוקי במיוחד במשפחה, במערכת החינוך ובמקום העבודה. גברים ונשים בעלי זכות שווה לתשלום שווה בתמורה לאותה עבודה. 

מגבלות על זכויות יסוד: מגבלות על זכויות יסוד מחייבות בסיס חוקי. מגבלות על זכויות יסוד מחייבות הצדקה עלידי האנטרס הצבורי או הגנה של אחרים. הצורך בזכויות יסוד לא ניתן להפרה.

זכות לחיים וחופש אישי: כל אדם בעל זכות לחיים. איסור על עונש מוות. כל אדם בעל זכות לחירות אישית, כבוד גופני ונפשי ולחופש תנועה. עינויים וכל צורה אחרת של אכזריות, חוסר אנושיות, יחס משפיל ומבזה, עונש משפיל ומבזה אסורים.

הגנה על ילדים ובני נוער: ילדים ובני נוער בעלי זכות להגנה מיוחדת.

זכות לסיוע בעת מצוקה: כל מי שמצוי בצער, דכאון, סבל ומצוקה ומתקשה לדאוג לעצמו זכאי לסיוע ועזרה מהמדינה והחברה שיאפשרו לו לחיות בכבוד.

הגנה על פרטיות: כל אדם בעל זכות לכיבוד פרטיותו וחיי משפחתו, ביתו, סודיות המייל וכלי התקשורת האישיים שלו.

זכות לנישואין וחיי משפחה: כל איש ואשה זכאים להינשא ולהקים משפחה.

חופש דת, אמונה ומצפון: חופש האמונה והמצפון שמורים לכל אחד ואחת. לכל אחד ואחת זכות לחופש לבחור את דתו. לכל אחד ואחת זכות להצטרף ולהשתייך לזרם דתי או קבוצה דתית ולהשתתף בחינוך דתי. איסור על כפיה דתית מצד כל זרם דתי שהוא על משנהו. כל אמונה דתית וכל זרם דתי מחויבים לקדש ולהעצים את כבוד האדם, איכות האדם והשוויון בין המינים. כבוד האדם קודם לאמונה דתית. 

חופש הדיעה והמידע: חופש הדיעה והמידע מובטחים.  לכל אדם זכות לגבש, לבטא ולהפיץ דיעותיו באופן חופשי. לכל אדם זכות לקבל מידע באופן חופשי, לאסוף מידע ממקורות נגישים ולהפיץ מידע זה.

חופש המדיה: חופש העתונות, הרדיו, הטלוויזיה, כמו גם כל כלי התקשורת והמידע האחרים מובטחים. מוטל איסור על צנזורה. 

חופש השפה: חופש השפה מובטח.

זכות לחינוך יסודי ועל יסודי: זכות לחינוך יסודי ועל יסודי חינם לכל מובטחים.

חופש המדע והמחקר: הזכות למחקר ולימוד מדעי מובטחים.

חופש האומנות: חופש האומנות מובטח.

חופש להתכנסויות ואספות: החופש להתכנסויות ואספות מובטח. כל אדם בעל זכות לארגן אספות והתכנסויות ולהשתתף בהם או לא  להשתתף בהם.

חופש התאגדות: חופש ההתאגדות מובטח. לכל אזרח ואזרחית  זכות לקדם התאגדות, להצטרף להתאגדות וליטול חלק בפעילותה. לא ייכפה על שום אדם להצטרף או להשתייך להתאגדות כלשהי.

חופש התאגדות מקצועית: מעסיקים, עובדים וארגוניהם בעלי זכות להתאגד לשם הגנה על האנטרסים שלהם, לייסד איגוד מקצועי ולהצטרף או לא להצטרף אליו.  סכסוכי עבודה ייושבו במו"מ ותיווך עד כמה שזה אפשרי. אישור שביתה והשבתה מותנה שהם נוגעים ליחסי עבודה ולא פוגעים בכל מחויבות לשמור על יחסי עבודה תקינים וחתירה לפיוס. החוק אוסר על שביתות ביוזמה והובלה של קבוצות עובדים לא מוכרות ולא מאורגנות לפי החוק.

חופש כלכלי: החופש הכלכלי מובטח. במיוחד זה נוגע לבחירה חופשית של עיסוק, מקצוע, כמו גם חופש גישה לפעילות כלכלית פרטית.

הבטחת רכוש: הרכוש מובטח מפני הפקעות. הפקעת רכוש והגבלות על רכוש מחייבות מתן פיצויים. 

זכות לתעודת אזרחות ישראלית: תעודת אזרחות ישראלית ותעודת זהות ישראלית מוקנית ומוענקת לכל יהודי, דרוזי, ארמי, צ'רקסי, שומרוני,  ערבי ישראלי מוסלמי, ערבי ישראלי נוצרי, ערבי פלסטיני המתגורר בחבלי יהודה ושומרון,  המכיר במדינת ישראל, מכיר בסעיפי חוקה פדרלית זו ומכיר בחוקי המדינה והוא איננו חבר או פעיל בכל גוף או ארגון הפעילים ומסיתים כנגד מדינת ישראל במטרה לפגוע בבטחונה, חוסנה, דימויה ומעמדה הבינלאומי.
אזרח ישראלי הוא מי שהוענקה לו אזרחות בידי הרשות המדינתית הממונה על אזרוח ואקלום תושבים חדשים.
הרשות קובעת מתן או שלילה של האזרחות במקרה של נישואין ואימוץ.
בנוסף, היא קובעת איבוד אזרחות ישראלית מסיבות אלה או אחרות כמו גם חידוש האזרחות וכן מגדירה את התנאים לאזרוח והענקת אישורים להתאזרחות. 

זכויות יסוד חברתיות לכל אזרח ואזרחית: מוקנות בזה מתוקף חוקה זו לכל אזרח ואזרחית זכות לחינוך, השכלה גבוהה / חינוך מקצועי, זכות לתעסוקה, זכות לשרותי בריאות, זכות לדמי ביטוח לאומי, זכות לפנסיה וזכות לדיור בר השגה.

זכות להתגורר בכל מקום בחבלי וישובי מדינת ישראל: אזרחי ישראל בארץ ישראל בשלמותה, בעלי זכות להתגורר בכל מקום בחבלי וישובי המדינה. 

זכות לפטיציה:  כל אדם בעל זכות לקדם פטיציות לרשויות מבלי שיאונה לו כל רע. השלטונות צריכים לקבל מידיו פטיציה זו. 

דין פעילי טירור ומסיתים לטירור:  אזרחים ותושבים ישראלים, יהודים, ערבים ופלסטינים, ואחרים, המסיתים לטירור, שפיכות דמים ושנאה ומקדמים פעילויות אלה להלכה ולמעשה, על רקע דתי, לאומני, שניהם יחד או רקע אחר, ייענשו בכל חומרת הדין, כולל שלילת אזרחותם והפקעת זכויותיהם כאזרחי המדינה. מתוקף חוקה זו, במידה והם מסכנים את בטחון המדינה, ניתן לגרשם משטחי מדינת ישראל. עם זאת, אף אחד לא יגורש ויוגלה בכוח למדינה בה הוא מאויים וצפוי לעינויים ויחס לא אנושי.   

אזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל: מדינת ישראל תומכת בטיפוח יחסים עם אזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל ומסייעת לארגונים הפועלים לחיזוק קשרי ישראל עמם. 
המדינה מאמצת חוקים ביחס לזכויות וחובות של אזרחי ישראל בחו"ל, במיוחד ביחס לזכויותיהם הפוליטיות ברמה הפדרלית, מותנה בשירות חובה בצה"ל או זרועות בטחון אחרות, שירות חובה משטרתי, או שרות חובה אזרחי מוכר אחר. 

פרק שני של החוקה

רשויות הממשל הפדרלי הישראלי: הרשות המבצעת -
כינון דרג ממשל אזורי קנטונלי בארץ ישראל בשלמותה  

כינון כל קנטון וקנטון

קנטון הוא אשכול של רשויות מוניציפליות במעמד משפטי הנתון לו בידי החוקה. כל קנטון הוא אשכול אזורי של עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות.

כינון כל קנטון יכול להיעשות במספר אופנים:

שדרוג אשכולות מוניציפליים אזוריים קיימים לקנטונים: קידום אשכולות מוניציפליים אזוריים קיימים למעמד של קנטון מוכר הנתון לו בידי חוקה זו. 

התאגדות עצמית של רשויות מוניציפליות לאשכול אזורי: כינון קנטון בדרך  של התאגדות רשויות מוניציפליות לאשכול אזורי של רשויות מוניציפליות במטרה לקדם את האשכול למעמד משפטי של קנטון מתוך הבנה שמעמד זה חיוני  להעצמה כלכלית, חברתית וסביבתית  של האשכול, ישוביו ותושביו.   

כינון קנטון בדרך של פנייה לחקיקה בכנסת: כינון קנטון בדרך של פניית אשכול של רשויות מוניציפליות לכנסת בהצעה לקדם את אשכול הרשויות למעמד של קנטון מוכר לכל דבר ועניין בדרך של חקיקה.

כינון קנטון בדרך של יוזמה ודחיפה מצד הממשלה: הממשלה, מתוך שאיפה וחתירה להעצמה חברתית, כלכלית וסביבתית של איזור נתון או מגזר מוגדר,  מקדמת ומניעה התאגדות של רשויות מוניציפליות לאשכול של רשויות מוניציפליות באיזור זה, או מגזר זה, במטרה לקדם את אשכול הישובים למעמד של קנטון מוכר לכל דבר ועניין ובאמצעותו ליזום, להאיץ ולממש גיבוש ופיתוח מפעלי פיתוח אזוריים לאומיים ובדרך זו להביא ולהניע להעצמתו ושדרוגו בדירוג הסוציו אקונומי הרשמי.         

מספר הקנטונים: 30 לפי הפירוט הבא:
·        20 קנטונים של אשכולות של רשויות מוניציפליות של ישובים יהודים,
·        10 קנטונים של אשכולות של רשויות מוניציפליות של ישובים ערבים לפי הפירוט הבא: קנטון אשכול הישובים הדרוזים, קנטון אשכול הישובים הבדווים, 5 קנטונים של אשכולות של ישובים פלסטינים ביהודה ושומרון, 3 קנטונים של אשכולות של ישובי ערביי ישראל המוסלמים והנוצרים. 

מוסדות כל קנטון וקנטון  

מועצת הקנטון: בראש כל קנטון, מועצת הקנטון המונה 51 – 101 נציגים נבחרים מהישובים המאוגדים בקנטון, נושאי תעודת אזרחות וזהות ישראלית.  בכל מועצת קנטון יכהנו נציגים נבחרים מכל אחד מהישובים המאוגדים בקנטון. מספר הנציגים הנבחרים למועצת כל קנטון מכל ישוב מושתת על מספר התושבים בישוב, נושאי תעודת זהות ואזרחות ישראלית ונושאי תעודת תושבות הקנטון.   

השתתפות מועצות הקנטונים בקבלת החלטות ברמה לאומית:  מועצות הקנטונים שותפים מתוקף החוקה בקבלת החלטות הנוגעות בעיקר לשינויים ותיקונים בחוקה ובנושאים לאומיים נוספים הנוגעים לסמלי המדינה, גבולות המדינה וצביון המדינה.    

ראש הקנטון: בראש מועצת הקנטון - יו"ר הקנטון הנבחר בידי מועצת הקנטון 

הנהלת הקנטון: יו"ר הקנטון יחד עם 6 חברים מקרב חברי מועצת הקנטון, שנבחרו בידי חברי מועצת הקנטון לראשות אחת מרשויות הקנטון, מהווים את הנהלת הקנטון.

רשויות כל קנטון וקנטון

תפקידי הרשויות  הקנטונליות: הרשויות הקנטונליות בכל קנטון יוזמות ומגבשות תוכניות ומפעלי פיתוח אזוריים קנטונליים להעצמה ושדרוג הדירוג החברתי כלכלי של התושבים והישובים המאוגדים בקנטון ומקדמות אותן לאחר שנידונו ואושרו בידי חברי מועצת הקנטון.

בכל קנטון וקנטון פועלות 6 רשויות קנטונליות לפי הפירוט הבא:   

·        רשות לתקציבים וכספים, מנהל ותושבות קנטונלית,
·        רשות  לבטחון ושיטור קנטונלי,
·        רשות למדע, רפואה, השכלה גבוהה ומקצועית
·        רשות לכלכלה ותעסוקה ( תעשייה, חקלאות וייעור, מסחר, תיירות, יזמות עסקית ועסקים קטנים, מיחזור  )
·        רשות למקרקעין, בניה ירוקה ואנרגיות מתחדשות
·        רשות לנוער, תרבות וספורט

תפקידים מקצועיים בכל קנטון: מבקר הקנטון, יועץ משפטי, מהנדס הקנטון מנכ"ל הקנטון ודובר הקנטון הממונים בידי יו"ר הקנטון באישור מועצת הקנטון.    

תקציב הקנטונים: 15% - 20%  מסך הוצאות תקציב המדינה מוקצים  לקנטונים

ספר תקציב הקנטונים: ציון סך תקציב הקנטונים ופירוט תקציב כל אחד מהקנטונים מוגשים בספר תקציב נפרד במסגרת ספר תקציב המדינה. תקציב כל קנטון בתקנה נפרדת בספר תקציב הקנטונים.

מקורות הכנסה קנטונליים עצמיים: כל קנטון רשאי לפתח מקורות הכנסה עצמיים בהם: גביית מיסים קנטונליים, הנפקת אגרות חוב קנטונליות, הכנסות ממוסדות כלכליים קנטונליים דוגמת בנק הקנטון וחברות כלכליות קנטונליות ומפעלים כלכליים אזוריים. 

כפיפות מוסדות הקנטונים לחוקה הפדרלית ולחוקי מדינת ישראל: מוסדות הקנטונים כפופים לחוקה הפדרלית וחוקי מדינת ישראל ופועלים לפיהם. דין מוסדות קנטון אשר יקבלו החלטות ויקדמו פעילויות הנוגדות את החוקה הפדרלית וסעיפיה וחוקי המדינה – פיזור.

יחסים בינלאומיים: הקנטונים מקדמים קשרים והסכמים בינלאומיים ויוצרים ארגונים ומוסדות בינלאומיים משותפים, במיוחד לקידום אנטרסים אזוריים. הסכמים בינלאומיים בחתימת הקנטונים לא יהיו מנוגדים לחוקה, או אנטרסי המדינה או אנטרסי קנטונים אחרים. הם חייבים להיות מובאים לידיעת הממשלה.

קשרי קנטונים יהודים ויהודי התפוצות: קנטונים יהודים יוכלו לפתח קשרים מיוחדים עם ארגונים יהודים עולמיים וקהילות יהודיות בתפוצות. זה כולל גיוס תרומות והשקעות. 

קשרי קנטונים פלסטינים עם קהילות פלסטיניות והעולם הערבי והמוסלמי:   קנטונים פלסטינים בחבלי יהודה ושומרון יוכלו לטפח קשרים הדוקים ומיוחדים עם קהילות פלסטיניות מחוץ לגבולות מדינת ישראל, במיוחד, מדינת עזה וקהילות הפלסטינים בממלכת ירדן ומדינות ערביות ומוסלמיות אחרות. זה מותנה שלא תהיה בקשרים אלה כל פגיעה בחוקה, בטחון המדינה, חוקי המדינה ריבונות מדינת ישראל בכל חבלי ארץ ישראל בשלמותה ומעמדה הבינלאומי.    

ייצוג הקנטונים הפלסטינים ביהודה ושומרון בליגה הערבית: מדינת ישראל רואה בחיוב מתן ייצוג וחברות הקנטונים הפלסטינים ביהודה ושומרון בליגה הערבית.

קשרי קנטון הדרוזים עם העדות הדרוזיות מחוץ לישראל: מדינת ישראל מעודדת ומסייעת לקנטון הדרוזים בפיתוח וטיפוח קשרים מיוחדים עם העדות הדרוזיות בלבנון וסוריה ומדינות אחרות. ישראל מחויבת להקמת אוניברסיטת מחקר דרוזית בצפון הגולן בה יוכלו דרוזים מישראל, סוריה ולבנון ומדינות אחרות ללמוד למודים אקדמיים לכל התארים.   

רשימת 30 הקנטונים המוצעים

צפון ישראל - מספר קנטונים:  6 לפי הפירוט הבא - בסוגריים – בירת הקנטון

·        קנטון גליל עליון ורמת הגולן ( צפת ),
·        קנטון גליל מערבי ומרכזי ( כרמיאל ),
·        קנטון מרחב הכנרת, גליל תחתון והעמקים ( עפולה או טבריה ),
·        קנטון חיפה והקריות ( חיפה ),
·        קנטון הישובים הדרוזים  ( ירכא או ג'וליס )  
·        קנטון ערביי הגליל ( נצרת ),

דרום ישראל - מספר קנטונים: 6 לפי הפירוט הבא:

·        קנטון באר שבע  ( באר שבע  )
·        קנטון מרחב ים המלח  ( ערד  )
·        קנטון רמת נגב ( ירוחם )
·        קנטון אילת והערבה ( אילת )
·        קנטון אשקלון והנגב המערבי - קנטון ישובי עוטף עזה ( אשקלון )
·        קנטון הישובים הבדווים בנגב ( שגב שלום  )  

מערב ישראל - מספר קנטונים: 7 לפי הפירוט הבא:

·        קנטון שפלת החוף הצפונית ( חדרה )
·        קנטון השרון ( נתניה ) 
·        קנטון מערב גוש דן ( תל אביב ),
·        קנטון מזרח גוש דן ( פתח תקוה ),
·        קנטון שפלת החוף הדרומית ( אשדוד )
·        קנטון בקה אל ג'רבייה וערביי ואדי ערה ( בקה אל ג'רבייה )
·        קנטון טול כרם וערביי המשולש   ( טול כרם )

מזרח ישראל: מספר קנטונים: 11 לפי הפירוט הבא:

·        קנטון ירושלים רבתי ( ירושלים )  
·        קנטון מודיעין וציר הגבעות ( מודיעין ),
·        קנטון אריאל והישובים היהודים בשומרון ( אריאל ),
·        קנטון בקעת הירדן ( מעלה אפריים )
·        קנטון הרי יהודה ( בית שמש )
·        קנטון חבל לכיש והר חברון ( קריית גת )
·        קנטון שכם  ( שכם )
·        קנטון ג'נין  ( ג'נין ) 
·        קנטון רמאללה, ערביי בנימין וצפון ירושלים ( רמאללה )
·        קנטון בית לחם – ( בית לחם )
·        קנטון ערביי חברון ( חברון  )

מוסדות הממשל האזורי קנטונלי – מוסדות ארציים וקנטונליים  

·        כינון  מועצת הקנטונים  

כינון מוסד נבחרים ארצי נוסף, מועצת הקנטונים - בה יכהנו 60 נציגים נבחרים, 2 נציגים נבחרים מכל אחד מ 30 הקנטונים, יהא גודל כל קנטון אשר יהא.  מועצת הקנטונים תעסוק בכל הסוגיות הנוגעות לעבודת מערך הקנטונים כדרג ממשל דמוקרטי אזורי בעל סמכויות, יכולות תכנון וביצוע ותקציבים, בתחומי אחריותו. תקציב מועצת הקנטונים – במסגרת תקציב הכנסת הרחבה.

חברי מועצת הקנטונים: פעילות חברי מועצת הקנטונים תתנהל במליאת מועצת הקנטונים וועדות מועצת הקנטונים. גובה שכר כל אחד מחברי מועצת הקנטונים שווה לגובה שכר חברי הכנסת. תקופת כהונת חבר כנסת במועצת הקנטונים מוגבלת ל 2 קדנציות רצופות מלאות.  

פעילויות מועצת הקנטונים: מועצת הקנטונים תעסוק, תגבש ותקדם תוכניות ומפעלי פיתוח חברתיים, כלכליים, אנרגטיים, סביבתיים, אוניברסיטאיים וחינוכיים משותפים לקנטונים שונים, כולל קנטונים יהודים וקנטונים ערבים.  

ועידות  נושאיות במסגרת דרג הממשל האזורי: כלי מוביל לעידוד שותפות פעולה בין קנטונים שונים בהובלה של מועצת הקנטונים, ועידות נושאיות שנתיות בהן ידונו ויתוו אישי צבור ומומחים מקנטונים שונים קוי מדיניות קנטונליים משותפים בתחומי פעילותם ואחריותם של מוסדות הממשל האזורי והקנטונים.     

זכות הצבעה למוסדות הקנטונים ברמה ארצית ואזורית 

זכות הצבעה למועצת הקנטונים: זכות הצבעה למועצת הקנטונים, בכל אחד מ 30 הקנטונים, מוקנית לאזרחים ישראלים הרשומים כתושבי הקנטון, נושאי אזרחות ישראלית ותעודת זהות ישראלית, מותנה בכך שהם אינם חברים ופעילים בגוף או ארגון כלשהו שאינו מכיר בקיומה של מדינת ישראל, מסית כנגדה וחותר כנגד בטחונה, אושיותיה וחוסנה במדינת ישראל ובחו"ל. 

זכות הצבעה למועצת הקנטון: זכות הצבעה למועצת כל קנטון מוקנית לכל תושב ותושבת הקנטון, מגיל 18 ואילך, הרשומים כתושבי הקנטון, נושאי תעודת אזרחות וזהות ישראלית והם אינם פעילים או חברים בארגון או גוף כלשהו הפועל כנגד מדינת ישראל, בטחונה, קיומה וחוסנה.

פרק שלישי של החוקה

רשויות הממשל הפדרלי הישראלי: הרשות המחוקקת 

הכנסת הרחבה – הפרלמנט הפדרלי: הכנסת, מועצת הקנטונים

הרשות המחוקקת מושתתת על 2 בתי מחוקקים נבחרים המונים יחד 180 חברי כנסת. יחד הם מהווים ומוגדרים ככנסת הרחבה. הכנסת הרחבה מורכבת מ 2 מוסדות נבחרים: הכנסת הקיימת ומוסד נבחרים חדש נוסף, מועצת הקנטונים. 

הכנסת: מעמד הכנסת הנוכחית נותר כמות שהוא. הכנסת פועלת על בסיס המתכונת בו היא פועלת כיום בכפוף לחוקה הפדרלית.  מספר חברי הכנסת: 120.

מועצת הקנטונים המונה 60 חברי כנסת, 2 חברי כנסת מכל אחד מ 30 הקנטונים יהא גודל כל קנטון אשר יהא במספר תושביו ושטחו, הנבחרים בשיטת בחירות אישיות. 
הכנסת הרחבה: הכנסת הרחבה היא הסמכות המחוקקת העליונה במדינה.

שוויון במעמד: הכנסת ומועצת הקנטונים שווים במעמדם. 
יו"ר: כל מוסד נבחרים בוחר מבין חבריו לתקופה של 4 שנים יו"ר וסגני יו"ר. 

תקופת כהונה של חבר כנסת: תקופת כהונה של חבר כנסת מוגבלת ל 2 קדנציות.

מושבי הדיונים: מועדי כינוס המושבים של הכנסת ושל מועצת הקנטונים ככתוב בחוק. 

ייזום כינוסים שלא מן המניין: רבע מכלל חברי אחד מבתי הנבחרים או הממשלה יכולים לבקש כינוס שלא מן המניין של הכנסת הרחבה או אחד מבתי הנבחרים.   

דיונים משותפים: הכנסת ומועצת הקנטונים מתכנסים לדיונים משותפים בניהול יו"ר הכנסת בעניינים הבאים: אישור תקציב המדינה, דיונים על פטיציות של אזרחים, שמיעת הודעות והצהרות מיוחדות של ראש הממשלה, הממשלה ונשיא המדינה,  אירוח ונאומים של ראשי מדינות.   

דיונים נפרדים: הכנסת ומועצת הקנטונים דנים באופן נפרד. החלטות של הכנסת הרחבה דורשות אישור של 2 המוסדות הנבחרים.  כל מוסד מחליט באופן נפרד.

ועדות פרלמנטריות:   בכל מוסד נבחרים פועלות ועדות מקרב חבריו. למימוש תפקידיהם הועדות זכאיות לסיוע וליווי מקצועי ולקדם מחקרים.

שדולות פרלמנטריות: חברי הכנסת הרחבה יכולים להקים שדולות פרלמנטריות.

פתיחות דיוני בתי הנבחרים לצבור הרחב: דיוני הכנסת הרחבה ודיוני המוסדות הנבחרים פתוחים לצבור הרחב. החוק יכול לקבוע חריגים.    

קוורום ורוב: המוסדות הנבחרים יכולים לדון על כל נושא בכל קוורום שהוא. בישיבה של הכנסת הרחבה, החלטות מתקבלות ברוב של אלה שנוכחים ומצביעים. 

חסינות: חברי הכנסת הרחבה,  חברי הממשלה וכן נשיא המדינה  נהנים מחסינות.
הם לא יובאו לדין בגין הצהרותיהם ופעולותיהם אלא אם כן הצהרותיהם או פעילותם נוגדים את החוקה ופוגעים בבטחון המדינה, מעמדה וחוסנה בארץ ובעולם. 

תפקידי הכנסת הרחבה

כינון ממשלה חדשה: כינון ממשלה חדשה באישור הכנסת הרחבה.   

פיקוח הכנסת הרחבה על עבודת הרשות המבצעת: הכנסת הרחבה מפקחת על עבודת הרשות המבצעת, קרי, הממשל הפדרלי המרכזי – הממשלה, הממשל הפדרלי האזורי – קנטונים, הממשל המוניציפלי – עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות.
הכנסת הרחבה עוקבת אחר פעילותם וקוי מדיניותם בתחומי האחריות של כל אחד מדרגי הרשות המבצעת ומעודדת ותומכת בתיאומים ושיתופי פעולה ביניהם. 
הכנסת הרחבה מחוקקת ומאשרת חוקים בנושא הקנטונים.

אישור תקציב המדינה: הכנסת הרחבה דנה בתקציב המדינה המוגש לאישור הכנסת הרחבה מידי שנה בשנה בידי הממשלה.
אישור תקציב המדינה מידי שנה בקריאה ראשונה, שניה ושלישית בישיבה משותפת של מוסד הכנסת הרחבה.
בחינת סעיפי הצעת תקציב המדינה לקראת אישור התקציב בקריאה שניה ושלישית, בישיבות משותפות של חברי ועדת הכספים של הכנסת וחברי ועדת הכספים של מועצת הקנטונים.

קשרים והסכמים בינלאומיים: הכנסת הרחבה משתתפת בעיצוב מדיניות החוץ של ישראל.
הכנסת הרחבה מאשרת הסכמים בינלאומיים ומגבה אותם במידה ונדרש בחקיקה.
הכנסת הרחבה דנה ומאשרת או לא מאשרת, הסכמים בין הקנטונים ומדינות זרות במידה והממשלה או קנטון כלשהו מעלה התנגדות.

תפקידים נוספים וסמכויות: הכנסת הרחבה יכולה לקדם חקיקה וצעדים נוספים להבטחת הבטחון הלאומי ובטחון הפנים, עצמאות המדינה, צביון המדינה, במידה ונסיבות  מיוחדות דורשות זאת. 

שיטת הבחירות לכנסת - שיטת בחירות יחסיות – קנטונליות

מתוקף חוקה זו, משתנית שיטת הבחירות לכנסת.
הליבה של שיטת הבחירות המוצעת, מעבר משיטת בחירות יחסיות ארציות לשיטת בחירות יחסיות - קנטונליות. 
לפי זה, הבחירות לכנסת יתנהלו בשיטת בחירות יחסיות כמקובל כיום אחת ל 4 שנים.  
עם זאת, הן ייערכו בנפרד בכל אחד מ 30 הקנטונים.  
כל קנטון מהווה ומשמש אזור בחירות. לפי זה, מספר אזורי הבחירה לכנסת: 30.

המושבים בכנסת מתפלגים בין הקנטונים לפי מספר בעלי זכות הבחירה בקנטון. 
לכל קנטון, יהא גודלו אשר יהא, לפחות נציג אחד בכנסת. 
מספר הנציגים הנבחרים לכנסת בכל קנטון וקנטון, ייקבע לפי מספר המצביעים לכנסת הרשומים כבעלי זכות הצבעה בספר הבוחרים של הקנטון, שהנם אזרחי ישראל, קרי, נושאי תעודת זהות ואזרחות ישראלית. 
כל מפלגה שתזכה לאישור ועדת הבחירות המרכזית לרוץ לכנסת תוכל להציג רשימת מועמדים לבחירה בכל אחד מ 30 הקנטונים או בחלק מהקנטונים שהיא תקבע לנכון.  

מתן זכות הצבעה לכנסת לכל אחד ואחת מגיל 18 ומעלה בכל קנטון, בהתנייה שהם נושאי תעודת זהות ואזרחות ישראלית ומכירים במדינת ישראל והם אינם חברים ופעילים בארגון או גוף כלשהו הפועל וחותר כנגד מדינת ישראל, בטחונה, חוסנה וצביונה.        

בחירות למועצת הקנטונים: האחריות לביצוע וניהול תקין של הבחירות למועצת הקנטונים בידי הקנטונים. הבחירות למועצת הקנטונים הם בחירות קנטונליות אישיות.  

זכויות יסוד לבעלי תעודת תושבות קנטונלית בלבד: תושבי קנטונים, יהודים כערבים, שיבחרו  לשאת תעודת תושבות קנטונלית בלבד, ייהנו מכל זכויות היסוד המוקנות לכל אזרח ואזרחית, מותנה שהם אינם חברים או פעילים בגוף או ארגון כלשהו הפועלים במטרה לפגוע במדינת ישראל בבטחונה, חוסנה, כלכלתה ומעמדה הבינלאומי. תושבים ישראלים, יהודים כערבים הבוחרים לשאת תעודת תושבות קנטונלית בלבד תוך וויתור על זכותם לשאת תעודת אזרחות ישראלית ותעודת זהות ישראלית לא יוכלו לבחור ולהיבחר ככל אזרחי ישראל למוסדות הנבחרים הבאים: הכנסת, מועצת הקנטונים מועצות הקנטונים.

דמוקרטיה ישירה – הנהגת משאלי עם ארציים, קנטונליים, מוניציפליים: מתוקף החוקה ולצורך העצמת הדמוקרטיה הישראלית, מדינת ישראל מקדמת הנהגת דמוקרטיה ישירה, קרי, משאלי עם בנושאים מוניציפליים ברמה המוניציפלית, משאלי עם בנושאים קנטונליים ברמה קנטונלית ומשאלי עם בנושאים ארציים ברמה ארצית. איסור על קיום משאלי עם מוניציפליים או קנטונליים על יוזמות ושינויים בחוקה זו, על שינויים הנוגדים את החוקה ונושאים לאומיים בכפוף לחוקה ובסמכות הכנסת הרחבה.       

פרק רביעי של החוקה

רשויות הממשל הפדרלי הישראלי: הרשות המבצעת –  הממשל הפדרלי הבכיר ברשות המבצעת – הממשלה

הממשלה: הממשלה היא דרג הממשל הבכיר ביותר במסגרת הרשות המבצעת. 

משרדי הממשלה: מספר משרדי הממשלה לא יעלה על 16 לפי הפירוט הבא: משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד הבטחון, משרד לבטחון פנים, משרד החוץ ופיתוח אזורי, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד לתשתיות לאומיות ( מים וביוב, אנרגיה, איכות הסביבה ומיחזור ) משרד התחבורה, משרד הכלכלה והתעסוקה, משרד החקלאות והייעור, המשרד להשכלה גבוהה, מדע, טכנולוגיה והחלל, משרד לשיקום מחנות פליטים הפועלים כיום בחבלי יהודה, שומרון, ירושלים, ומחנות הבדווים בנגב.  

ראש הממשלה: בראש הממשלה עומד ראש הממשלה. כהונת ראש הממשלה מוגבלת  ל 2 קדנציות מלאות.
ראש הממשלה מציג את השרים בפני הכנסת לפני השבעתם. ראש הממשלה יבוא מקרב המפלגה בעלת מספר חברי כנסת הרב ביותר.

שרי הממשלה: מספר השרים כולל ראש הממשלה לא יעלה על 16.  חברי הממשלה נבחרים בידי ראש הממשלה בעצה אחת עם המפלגות החברות בקואליציה. בגיבוש רשימת חברי הממשלה ראש הממשלה ומפלגות הקואליציה מחויבות להתחשב בייצוג אזורי הארץ ודוברי שפות שונות. כהונת חבר ממשלה מוגבלת ל 2 קדנציות מלאות. כל אחד משרי הממשלה עומד בראש אחד ממשרדיה. משרדי הממשלה ויחידות מנהל ממשלתיות אחרות הכפופים לשרי הממשלה פועלים בכפוף לחוקה ובפקוח הכנסת.  

יוזמות של הממשלה להצעות חוק: הממשלה יכולה להגיש לדיונים בקריאה ראשונה, שניה ושלישית ואישור הכנסת יוזמות להצעות חוק. הצעות חוק ביוזמת הממשלה חייבות להיות מגובות בידי החוקה הפדרלית.

אכיפת החוקה וחוקים שאושרו בידי הכנסת: אכיפת החוקה וחוקים שאושרו בידי הכנסת ומועצת הקנטונים באחריות משרד המשפטים.    

מדיניות והחלטות הממשלה ומימושם: הממשלה מחליטה על מדיניותה ומקבלת החלטות בתחומי אחריותה ופעילותה בכפוף לחוקה ולקוי היסוד של הממשלה כפי שנידונו ואושרו בכנסת הרחבה בעת כינונה ואישורה.
מימוש החלטות הממשלה ומדיניותה נתונות בידי משרדי הממשלה השונים ורשויות ממשלה שאינם במעמד של משרד ממשלתי.    

תקציב המדינה

גיבוש הצעת תקציב המדינה: הממשלה באמצעות משרד האוצר, אחראית להכנת הצעת תקציב המדינה והגשת הצעת תקציב המדינה מידי שנה לדיונים ואישור הכנסת הרחבה. הממשלה באמצעות משרד האוצר ובעצה אחת עם משרדי הממשלה והקנטונים מתווה ומעבדת את תוכניות וניירות התקציב המוערך ומתכננת את חשבונות התקציב.
הממשלה באמצעות משרד האוצר, מספקת כלים לניהול מסודר ותקין של תקציב המדינה כפי שאושר בידי הכנסת הרחבה.

רשויות הממשל הפדרלי הישראלי – הרשות המבצעת

הרשויות המוניציפליות

מעמד הרשויות המוניציפליות: מעמד הרשויות המוניציפליות נותר כמות שהוא כיום.  האוטונומיה של הרשויות המוניציפליות ומוסדותיהם מובטחת מתוקף ובכפוף לחוקה. האחריות על הרשויות המוניציפליות בידי משרד הפנים. 

תקציב הרשויות המוניציפליות: סך תקציב הרשויות המוניציפליות מפורט בתקנה מיוחדת בספר תקציב משרד הפנים. הקנטונים והרשויות המוניציפליות בעידוד ותמיכת הממשלה,  משתפים פעולה להאצת הפיתוח הכלכלי, החברתי והסביבתי ברמה המקומית, האזורית - קנטונלית ובמידה וזה נדרש ברמה הלאומית.    

מעבר למבנה של רבעים ובחירות רבעיות בערים מעל 300,000 תושבים ויותר          
מתוקף חוקה זו, ערים בכל חבלי מדינת ישראל המונות 300,000 תושבים ויותר מאמצות ומקדמות מעבר למבנה מוניציפלי מושתת על רבעים. זה כולל גם מעבר לשיטת בחירות רבעיות למועצת העיר. תקציב כל רבע ותחומי האחריות של כל רבע בכל עיר ייקבעו בידי מועצת העיר. מועצת העיר תשמור על שוויון במעמד ותקציב הרבעים השונים. יישום מעבר כל עיר למבנה של רבעים ייעשה בידי העיריה בפקוח ואחריות מועצת העיר.   

מבנה רבעים בירושלים בירת מדינת ישראל: המעבר למבנה רבעים בירושלים יושתת על תחום השיפוט של ירושלים ומבנה העיר כיום המושתת על שכונות יהודיות ושכונות ערביות. מעבר ירושלים למבנה רבעים ייעשה בדרך של שדרוג המנהלים הקהילתיים הפועלים כיום בירושלים למעמד של רבעים. פניית ישובים יהודים סמוכים לירושלים להשתייך לירושלים במעמד של רבעים תיענה בחיוב. פניית שכונות ערביות להשתייך לקנטונים פלסטינים סמוכים להם תיענה  בחיוב. 

הממשלה והקנטונים - מנועי צמיחה והעצמה חברתיים, כלכליים וסביבתיים ברמה אזורית ולאומית

בראייה של החוקה הפדרלית ועקרונות הממשל הפדרלי הישראלי שזה אך החלו מתגבשים כפי שהם באים לביטוי בחוקה פדרלית זו, הקנטונים ממלאים פונקציות חברתיות, כלכליות, סביבתיות ביצועיות ברמה אזורית.

הקנטונים הם כלי ממשל דמוקרטי לביצוע מדיניות הממשלה ברמה אזורית.

לקנטונים אפשרויות, יכולות  וסמכויות לגבש ולקדם תוכניות פיתוח אזוריות כלכליות חברתיות, התיישבותיות וסביבתיות לפיתוח ומיצוי יתרונות יחסיים ומשאבי טבע, משאבי אנוש ומשאבי מורשת המצויים בשטחי וישובי כל קנטון.  

בראייה של החוקה, הקנטונים מהווים לצד ויחד עם הממשלה מנועי צמיחה כלכליים חברתיים ברמה אזורית ולאומית. הקנטונים בפעילותם הכלכלית האזורית ובמפעלי הפיתוח הכלכליים והחברתיים האיזוריים שהם מקדמים ומנהלים תורמים להגדלת התמ"ג וההכנסה הממוצעת לנפש בכל קנטון וכך מקדמים ושותפים משמעותיים גם להגדלת התמ"ג והכנסה הממוצעת לנפש ברמה לאומית.

הקנטונים הם כלי ממשל דמוקרטי אזורי להעצמת אוכלוסיות חלשות, חבלי ארץ חלשים וישובים חלשים, לצמצום פערים חברתיים וכלכליים בין מגזרי אוכלוסיה שונים, אזורי הארץ השונים וישובים שונים, למזעור שעורי העוני והאבטלה ולהגדלת שעור ההשתתפות בכוח העבודה ברמה אזורית בכל קנטון ובדרך זו גם ברמה לאומית.    

הקנטונים, יחד עם הממשלה שותפים למאמצים לאומיים נחושים לטיפוח עתיד משותף, חיים משותפים וחיי שלום בין יהודים, ערבים ישראלים, ערבים פלסטינים, דרוזים, בדווים ומיעוטים אחרים בכל חבלי מדינת ישראל בארץ ישראל בשלמותה.        

הממשלה והקנטונים מחויבים לנקוט צעדים להעמקה והגברת הסובלנות ושמירת השלום בין קהילות דתיות, לשוניות ותרבותיות שונות 

שיתוף הקנטונים בפרויקטים לאומיים של הממשלה: הממשלה מיידעת בזמן אמת ובאופן מלא את הקנטונים על פרויקטים לאומיים שהיא מתחילה לקדם והיא לוקחת בחשבון את התייחסות הקנטונים לפרויקטים אלה כאשר הם נוגעים לאנטרסי הקנטונים. הממשלה והקנטונים מקדמים יחד מטרות ומשימות לאומיות ספציפיות ופרויקטים לאומיים ולצורך זה הם מסתייעים בתקציבים מיוחדים של הממשלה.  הממשלה מעודדת ומאפשרת לקנטונים לזהות, לתכנן, לפתח ולהעצים את יתרונותיהם היחסיים ולמצות אותם בשותפות פעולה עם הממשלה והסקטור העסקי ואף באופן עצמי. 

קשרי גומלין, כפיפות ושותפות פעולה בין הממשלה והקנטונים

הממשלה ומשרדיה משתפים פעולה עם הקנטונים. הממשלה והקנטונים תומכים אחד בשני במימוש אחריותם ופועלים יחד. הם מחויבים להתייחס ולתמוך אחד בשני, ומעניקים אחד לשני סיוע מנהלי.  הממשלה לוקחת בחשבון את פוטנציאל יכולות הקנטונים ומכבדת את האינטרסים שלהם. מחלוקות בין קנטונים או בין הקנטונים והממשלה ייושבו ככל שזה אפשרי במו"מ.

ערבות הממשלה לתפקוד מוסדות הקנטונים: הממשלה באמצעות משרד הפנים, ערבה לתפקוד מוסדות הקנטונים.
הממשלה מבטיחה שהם אינם פועלים בניגוד לחוקה ולחוקי המדינה ובפעילותם הם אינם פוגעים בבטחון המדינה, ריבונות המדינה, חוסן המדינה, דגל וצביון המדינה. 
הממשלה ערבה לקנטון ומוסדותיו שאיננו יכול להגן על הסדר החוקתי שלו בעצמו. בסמכות שר הפנים לפזר מוסדות קנטונים הפועלים באופן שנוגד קביעות אלה.    

ערבות הממשלה לשלמות הקנטונים ותפקודם: הממשלה ערבה ומבטיחה את הקיום והטריטוריה של הקנטונים.
הממשלה שוקדת ושומרת על האוטונומיה של הקנטונים. היא מותירה בידי הקנטונים פונקציות משלהם ומכבדת את האוטונומיה הארגונית שלהם. היא מקצה לקנטונים ומבטיחה להם את המשאבים הכספיים הדרושים להם למילוי הפונקציות האזוריות והלאומיות המוקנות להם מתוקף החוקה, בכפוף לחוקה ובמסגרת החוקה. 

שינויים טריטוריאליים בין הקנטונים: שינויים טריטוריאליים בין הקנטונים דורשים הסכמת האוכלוסיה המושפעת מכך, של הקנטונים המושפעים מכך ואישור שר הפנים.  

השתתפות הקנטונים בהחלטות ממשלה בתחום יחסי חוץ: הקנטונים שותפים בגיבוש החלטות ממשלה בתחום יחסי חוץ שיש להם השלכות על מצבם הכלכלי והאנטרסים שלהם. הממשלה מיידעת את הקנטונים בזמן ובאופן מפורט ועדכני. עמדות הקנטונים זוכות להתייחסות מיוחדת במידה והקנטונים מושפעים באופן כזה או אחר ממהלך כזה או אחר של הממשלה במישור הבינלאומי.  

לפי פניית קנטונים בעלי עניין, הממשלה יכולה להיות שותפה להסכמים בינלאומיים של הקנטונים במקרים הבאים: אוניברסיטאות מחקר קנטונליות, בתי ספר, מוסדות תרבות וספורט, תחנות כוח סולריות לייצור חשמל, מפעלי מיחזור פסולת ואשפה, מפעלי מים ומי שפכים, מפעלי תחבורה, מפעלי תיירות, מפעלי חקלאות ונושאים אזוריים נוספים. 

הממשלה באמצעות שר הפנים, יכולה להתנגד להסכמים בין הקנטונים או הסכמים בין קנטונים ומדינות זרות או ארגונים בינלאומיים.

פרק חמישי של החוקה

תחומי אחריות ופעילות הממשלה: תחום בטחון לאומי, תחום בטחון פנים ותחום יחסים בינלאומיים

תחום בטחון לאומי ובטחון פנים

הממשלה באמצעות משרד הבטחון והמשרד לבטחון פנים, מופקדת ואחראית על תחומי הבטחון הלאומי ובטחון הפנים.
הממשלה בכפוף לחוקה יכולה להוציא צווים והוראות שעה לקדם סיכונים לבטחון הלאומי ולבטחון הפנים ולהיערך להפרעות ושיבושים של החוק והסדר הצבורי מבית ומחוץ. צווים והוראות שעה אלה מוגבלים בזמן.  במצבי חירום הממשלה יכולה להחליט על גיוס כוחות מילואים ככל שנדרש בידי שר הבטחון והרמטכ"ל. זה נעשה בעצה אחת  עם ועדת חוץ ובטחון של הכנסת. הממשלה משתפת פעולה ומתואמת ככל שנדרש בתחומי בטחון לאומי ובטחון פנים עם הקנטונים.  

אחריות הממשלה לתפעול ותקצוב צה"ל וזרועות בטחון אחרות

צה"ל: צה"ל - צבא ההגנה לישראל - הוא הצבא הבלעדי של מדינת ישראלתפעול, ארגון, חימוש, אמון ותקצוב צה"ל בסמכות ואחריות  משרד הבטחון. 

שוויון בנטל:  שרות חובה בצה"ל, זרועות בטחון אחרות, שרות חובה אזרחי

צה"ל מושתת על חיילים וחיילות בשירות חובה, חיילים וחיילות בשרות קבע,  חיילים וחיילות במילואים. צעירים וצעירות במדינת ישראל בהגיעם לגיל 18 חייבים בשרות חובה בטחוני לאומי בצה"ל או זרועות בטחון אחרות.

לחילופין, לצעירים וצעירות אשר מסיבות שונות לא יתגייסו לצה"ל ניתנת אפשרות לשרת שרות חובה לאומי בטחוני משטרתי קנטונלי או בשרות חובה קנטונלי אזרחי מוכר, בקנטון בו הם מתגוררים ורשומים. שרות חובה זה יוכר להם כשרות חובה לכל דבר ועניין. גברים ונשים שאינם משרתים שרות חובה בטחוני או אזרחי מסיבות אלה ואחרות, חייבים בתשלום אגרת פטור משרות חובה בטחוני או אחר. קביעת גובה האגרה וגבייתה באחריות הממשלה.

תפקידים ופעילויות צה"ל: צה"ל פועל למניעת מלחמה ולשמירת השלום, מגן על המדינה ואוכלוסייתה, תומך ברשויות האזרחיות בהדיפת איומים מבית ומחוץ על הבטחון הלאומי ובטחון הפנים ובהתמודדות עם נסיבות מאיימות אחרות. בנסיבות מיוחדות הממשלה יכולה להטיל על צה"ל תפקידים נוספים באישור ועדת חוץ ובטחון של הכנסת.

האחריות על זרועות בטחון לאומיות אחרות: האחריות  על זרועות בטחון לאומיות אחרות בידי ראש הממשלה. 

כלי נשק וציוד צבאי: הסמכות והאחריות על מחקר ופיתוח, ייצור, רכישה, הפצה, יבוא, יצוא ותובלה של כלי נשק וציוד צבאי אחר לצה"ל וזרועות בטחון אחרות בידי משרד הבטחון.

פיצוי ותמיכה על אבדן חיים ופציעה במסגרת שירות צבאי ובטחוני: פיצוי חיילים וחיילות המשרתים בצה"ל בשרות חובה, שרות קבע או שרות מלואים, אזרחים עובדי צה"ל וזרועות בטחון אחרות, המאבדים חייהם, נפצעים או נפגעים תוך כדי השירות בבריאותם, הם ומשפחותיהם זכאים לתמיכת מוסדות מדינה המופקדים על כך. 

פיצוי חיילי מילואים: פיצוי חיילי מלואים המשרתים שרות מילואים על אבדן הכנסות בגין שרות מלואים באחריות המוסד לביטוח לאומי.

אבטחה והגנת העורף: האחריות על אבטחה והגנת העורף באחריות וסמכות הרשות הקנטונלית לבטחון ושיטור הפועלת בכל קנטון.
כל רשות קנטונלית לבטחון ושיטור פועלת בשיתוף, בעצה אחת ובתיאום עם צה"ל וזרועות בטחון אחרות ומשטרת ישראל. רשות כל קנטון להגנת העורף פועלת גם במקרי חירום וקטסטרופות אחרים.

תמיכה ופיצוי אזרחים, תושבים ותיירים נפגעי פעולות איבה ואירועים בטחוניים: תמיכה ופיצוי אזרחים, תושבים ותיירים ובני משפחותיהם הנפגעים כתוצאה מפעולות איבה ואירועים בטחוניים באחריות המוסד לביטוח לאומי.
חיילים וחיילות המשרתים ביחידות בטחוניות או קנטונליות להגנת העורף וכתוצאה מאבדים חייהם, נפצעים או נפגעים בבריאותם, הם ובני משפחותיהם זכאים  לתמיכה הולמת של המוסד לביטוח לאומי ומוסדות מדינה אחרים המופקדים על כך.

תחום יחסים בינלאומיים

יחסים בינלאומיים: האחריות לענייני חוץ וייצוג המדינה מחוץ לגבולותיה בידי משרד החוץ. ראש הממשלה ושר החוץ חותמים בשם הממשלה על הסכמים בינלאומיים לאחר אישורם בממשלה והצגתם בפני הועדה לענייני חוץ ובטחון של הכנסת. שר החוץ מגיש אותם לאישור ועדת חוץ ובטחון כאשר אנטרסי המדינה דורשים זאת. 

תחומים בולטים נוספים בפעילות מדינת ישראל במישור הבינלאומי:  הממשלה מקדמת במיוחד פעולות סיוע מצד מדינת ישראל להפחתת עוני ורעב בעולם, שיקום וסיוע לפליטים ברחבי העולם, כיבוד זכויות אדם, תמיכה בדמוקרטיה, מיגור  מגפות ומניעתם, דו קיום בשלום בין מדינות, פיתוח ויישוב מדבריות ושימור משאבים טבעיים. 

מהלכים מדיניים ומפעלי פיתוח איזוריים אסטרטגיים בהובלת הממשלה

רצועת עזה: הממשלה מקדמת ופועלת להכרה בינלאומית ברצועת עזה כמדינה ויישות מדינית עצמאית לכל דבר ועניין. רצועת עזה איננה חלק ממדינת ישראל ואין בה כל נוכחות ישראלית, צבאית או אזרחית. מדינת ישראל מכירה ברצועת עזה כמדינה עצמאית  ומושיטה למדינת עזה יד לשלום, נכונה לשתוף פעולה כלכלי הדוק עמה, לסייע בשיקום הפליטים ברצועת עזה ולסייע בהאצת צמיחתה הכלכלית. 

פיתוח אזורי בין מדינתי - ארגון מדינות השבר הסורי – אפריקאי לשיתוף כלכלי: 

כמדינה מזרח תיכונית, בעלת ענין ואנטרס עליון בצמיחתו וקיומו של מזרח תיכון מפותח ומשגשג, מדינת ישראל מחויבת ליזום ולקדם מפעלי פיתוח אזוריים בין מדינתיים לאורך רצועת השבר הסורי אפריקאי ואזורים אחרים שיאיצו את פיתוח האזור וצמיחתו הכלכלית לרווחת תושבי האזור ומדינות השבר הסורי – אפריקאי. 

כאחת המדינות אשר תחת ריבונותה מצויה רצועה גיאוגרפית המהווה חלק חשוב מרצועת השבר הסורי – אפריקאי, מאילת בדרום ועד הר חרמון בצפון כולל בקעת הירדן ורמת הגולן,  מדינת ישראל, מושיטה ידה ליחסי שכנות ושיתוף בין מדינתיים מפותחים והדוקים עם כל אחת ממדינות רצועת השבר הסורי אפריקאי.

מדינת ישראל נכונה במיוחד לסייע באופן נדיב בשיקום מחנות פליטים המצויים במדינות רצועת השבר הסורי – אפריקאי, קרי, ירדן, סוריה ולבנון, ונכונות לקדם שיתוף פעולה עם מדינת ישראל בנושא זה ותחומים נוספים. האחריות לקידום פרויקט לאומי אסטרטגי זה בידי הממשלה.

מפעל פיתוח יריחו רבתי: מפעל פיתוח אסטרטגי מוביל בראייה איזורית ובינלאומית זו, ביוזמה והובלה של ישראל ובשיתוף עם ממלכת ירדן, מדינות ערביות נוספות והקהיליה הבינלאומית, תכנון ופיתוח יריחו כעיר רבתי מפותחת משני צידי נהר הירדן.

מפעל פיתוח יריחו רבתי כמפעל פיתוח אזורי ביוזמת מדינת ישראל נועד לאפשר גם שיקום וקליטת עשרות אלפי פליטים פלסטינים ויותר המתגוררים כיום במחנות פליטים בסוריה ולבנון שייענו ליוזמה זו. ממשלת ישראל תפעל לגיוס תמיכה וסיוע בינלאומי לפיתוח יריחו רבתי משני צידי נהר הירדן כעיר תיירות בינלאומית, במעמד קנטונלי מיוחד ובניהול משותף של ישראל, ירדן ותושבי העיר. לצורך זה ישראל תקדם כינון ארגון אזורי לשיתוף כלכלי של מדינות השבר הסורי – אפריקאי.

פרק שישי של החוקה

תחומי פיתוח חברתיים – כלכליים באחריות הממשלה,  הקנטונים והרשויות המוניציפליות: חינוך, השכלה גבוהה, מדע, מחקר ופיתוח, תרבות וספורט

תחום חינוך

מחויבות הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות לנגישות ואיכות החינוך:  הממשלה באמצעות משרד החינוך ובשיתוף עם הקנטונים והרשויות המוניציפליות אחראים ומבטיחים יחד איכות גבוהה ונגישות בתחום החינוך הקדם יסודי, היסודי, העל יסודי, החינוך המקצועי וההכשרה המקצועית. הם מבטיחים  שלמודים וקורסים עיוניים ולמודים וקורסים מקצועיים בכל רמות הלימוד יזכו להכרה שווה בחברה. הם פועלים יחד לקדם שעור זכאות לבגרות בכל הזרמים החינוכיים בבתי הספר בכל הקנטונים לשעור של 80% ויותר. 

מעמד וכבוד המורה: כבוד ומעמד המורה בכל בתי הספר בישראל מובטח. משרד החינוך, הקנטונים והרשויות המוניציפליות, מחויבים להעצמה וטיפוח מעמד וכבוד המורה בישראל. כל מורה ומורה בישראל חייבים בתאר אקדמי ובתאר אקדמי להוראה. שכר המורים והמורות שווה.  

חינוך חובה חנם: החינוך הקדם יסודי, היסודי והעל יסודי, הוא חובה, באחריות והכוונה של משרד החינוך ובפקוחו. החינוך הממלכתי והצבורי הוא חנם. מועדי תחילת שנת לימודים, סוף שנת לימודים ומועדי החופשות במהלך שנת לימודים  נקבעים בידי משרד החינוך. הממשלה בשיתוף עם הרשויות המוניציפליות מבטיחים את צורכי החינוך של כל הילדים ובני נוער בעלי מוגבלויות עד גיל 20.

תקציבים מוגדלים לחינוך: הממשלה מסייעת ומקצה תקציבים מוגדלים לקנטונים ולרשויות המוניציפליות במימון הוצאותיהם על חינוך, מלגות, חינוך מקצועי והכשרה מקצועית, תנועות הנוער וחוגי העשרה למיניהם. הממשלה מבטיחה שוויון בין הקנטונים והרשויות המוניציפליות במענקים לחינוך. תחזוקת כל בתי הספר בחינוך הממלכתי העיוני והמקצועי באחריות הקנטונים והרשויות המויניציפליות.

חינוך טכנולוגי, חינוך מקצועי והכשרה מקצועית: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחשיבים את החינוך הטכנולוגי, החנוך המקצועי והכשרה מקצועית. הם מקדמים ומבטיחים קיום מגוון רחב של לימודי מקצועות וקורסים מקצועיים בכל ענפי הפעילות הלאומית ונגישות להם לבני כל הגילאים בכל אזורי הארץ ובכל הקנטונים. 

תחום השכלה גבוהה, מדע ומחקר

משרד ממשלתי למדע, השכלה גבוהה, טכנולוגיה והחלל: מתוקף החוקה הממשלה באישור הכנסת, מקדמת ומקבעת את משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל למשרד ממשלתי מקיף למדע ומחקר, השכלה גבוהה, טכנולוגיה והחלל.
הממשלה, הקנטונים ומערכת ההשכלה הגבוהה מחויבים לפעול יחד להצבת שעור בעלי תאר אקדמי בישראל על 30% ויותר. 
הממשלה באמצעות המשרד למדע ומחקר, השכלה גבוהה, טכנולוגיה וחלל  והקנטונים אחראים ופועלים יחד להבטחת איכות ההשכלה הגבוהה, המדע והמחקר בישראל. במילוי אחריות זו הם מתחשבים באוטונומיה של האוניברסיטאות השונות והגופים השונים האחראים להם ומבטיחים יחס שווה לכל מוסדות ההשכלה הגבוהה המוכרים בישראל.

שדרוג מכללות מוכרות לאוניברסיטאות קנטונליות: מתוקף החוקה, מכללות אזוריות ועירוניות מוכרות בכל הקנטונים, משודרגות למעמד של אוניברסיטאות קנטונליות. כל אוניברסיטה קנטונלית היא אוניברסיטת מחקר לכל דבר ועניין במעמד שווה לאוניברסיטאות המחקר הארציות. כל אוניברסיטה קנטונלית מעניקה לסטודנטים תאר ראשון, שני ושלישי ועוסקת במחקר מדעי וטכנולוגי בכל רמות המחקר.

מקורות תקציב אוניברסיטאות המחקר הארציות והקנטונליות המוכרות: מקור עיקרי של תקציב אוניברסיטאות המחקר המוכרות הארציות והקנטונליות: תקציב המדינה, באמצעות המשרד למדע ומחקר, השכלה גבוהה, הטכנולוגיה והחלל.  מקור נוסף, דמי לימוד מהסטודנטים. כל האוניברסיטאות יכולות לפתח מקורות הכנסה עצמיים בדרך של גיוס תרומות, הנפקת אגרות חוב אוניברסיטאיות, פיתוח פארקים לתעשיות מדע, הפעלת מרכזי מבקרים מדעיים, הפעלת בית ספר תיכון אוניברסיטאי, הפעלת חוגי העשרה מדעיים לנוער ומבוגרים, ניהול קורסים להכשרה מקצועית ועוד.   

שוויון בשכר הלימוד לסטודנטים לכל התארים: גובה שכר הלימוד בכל האוניברסיטאות הארציות והקנטונליות לכל התארים שווה.

מדע ומחקר: הממשלה והקנטונים מחויבים לקדם את היקף המחקר והפיתוח המדעי והטכנולוגי הבסיסי והשימושי במדינת ישראל לשעור מעל 25% בתמ"ג.  הממשלה והקנטונים תומכים במדע, מחקר וחדשנות. הממשלה והקנטונים מקימים, מתקצבים ומפעילים  מוסדות ומכוני מחקר ארציים ואזוריים. 

סטטיסטיקה: הממשלה באמצעות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוספת נתונים על מדינת ישראל, בעיקר, על התפתחות ומצב האוכלוסיה מבחינה כלכלית ובתחומי חברה, חינוך, מחקר, דיור, תעסוקה, איכות הסביבה ועוד. נתוני הלשכה  גלויים לכל.

תחומי תרבות, תנועות נוער ותקשורת המונית

מדינת ישראל כמדינה רב תרבותית: מתוקף חוקה זו, מדינת ישראל מוכרזת כמדינה וקהיליה רב תרבותית.

שפות, תרבות וענפי האומנויות: הממשלה באמצעות משרד החינוך, הקנטונים והרשויות המוניציפליות אחראים על תחום תרבות וענפי האומנויות ופועלים יחד להעצמתם וטיפוחם.  במיוחד הם תומכים בלימודי שפות עברית וערבית, ענפי תרבות ואומנויות בתחום החינוך, שהם אנטרס לאומי חברתי עליון של המדינה.  בפעילותם זו משרד החינוך, הקנטונים והרשויות המוניציפליות דואגים לגיוון התרבותי, האומנותי והלשוני של המדינה, תוך כיבוד המסורת של מיעוטים לשוניים. הם מקדמים תקשורת בין קהילות לשוניות שונות ותומכים בקנטונים ורשויות מוניציפליות רב לשוניים.

לימודי שפות עברית וערבית כמקצוע חובה בבתי הספר: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחויבים להנהגת לימוד שפות עברית וערבית כמקצוע חובה בכל בתי הספר וכמסלול חובה לבגרות. כמו כן, תמיכה בלימודי שפות אלה למבוגרים.

מוזיאון ומרכז מבקרים בכל קנטון: כל קנטון מחויב להקים ולהפעיל מוזיאון ומרכז מבקרים קנטונלי.

תמיכה בתנועות הנוער: בכל קנטון פועלת תנועת נוער קנטונלית בתקצוב הקנטון.  הרשויות המוניציפליות מתקצבות תנועות נוער, מועדוני נוער ופרויקטים לנוער. 

ספורט: הממשלה והקנטונים מתפעלים ומתקצבים בתי ספר גבוהים לספורט וחינוך גופני. הממשלה באמצעות משרד החינוך מעודדת במיוחד את החינוך הגופני והספורט במערכת החינוך בכל הגילאים. הממשלה מחויבת להקמת אצטדיוני ספורט ומתחמי ספורט משוכללים רב תכליתיים בכל אחד מהקנטונים החסרים אצטדיון ספורט אזורי.  

תקשורת המונית:  ענייני רדיו, טלוויזיה, ואמצעי תקשורת המונית אחרים הם באחריות הרשות הממשלתית לתקשורת. בראייה של החוקה, רשתות רדיו וטלווזיה תורמים לטיפוח החינוך והתרבות, לעיצוב חופשי של דיעות ולבידור. הם מתחשבים במיוחדות החברתית – התרבותית של ישראל ומביאים לביטוי את הקנטונים הלשוניים והתרבותיים השונים. הם מציגים אירועים בצורה מאוזנת ומבטאים דיעות שונות. עצמאות הרדיו והטלוויזיה מובטחים. תלונות על תוכניות יוגשו לגוף עצמאי שימונה לכך 

הגנה על הטבע ומורשת תרבותית:  הגנה על הטבע ומורשת תרבותית זה באחריות הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות. הם מתחשבים בפניות הנוגעות להגנת הטבע ומורשת תרבותית בעת מילוי תפקידיהם ופועלים להצלת נופים ואתרי מורשת ומשמרים אותם מכל נגיעה ופגיעה בהם. הם תומכים במאמצים ופעולות להגנת הטבע ומורשת תרבותית.

תחומי הפיתוח הכלכליים  - תחום משק וכלכלה

עקרון החופש הכלכלי: הממשלה, באמצעות משרד האוצר ומשרדיה הכלכליים השונים והקנטונים דוגלים ודבקים בעקרון החופש הכלכלי. הם מגינים על אנטרסי כלכלת ישראל והמשק הישראלי בכל חבלי ארץ ישראל בשלמותה. יחד עם הסקטור הכלכלי הם מבטיחים בטחון כלכלי ורמת חיים גבוהה בכל אזורי הארץ ומגזרי החברה. הם מקדמים ומבטיחים מדיניות פיתוח כלכלית ותנאים כלכליים מחוללי צמיחה כלכלית ותומכים בפעילות הסקטור הכלכלי. פגיעה בערך החופש הכלכלי ובעיקר צעדים נגד תחרות ייתכנו אם הם בהתאמה לחוקה או נעשים בידי הקנטונים בגין זכויות מיוחדות.

חזון כלכלי לאומי - קוים מנחים למדיניות צמיחה ופיתוח כלכלי - חברתי:  הממשלה מגבשת ומקדמת  מדיניות לאומית לפיתוח כלכלי והאצת הצמיחה הכלכלית החותרת לשעור הכנסה ממוצע לנפש מעל 50,000 דולר בכל חבלי הארץ ומגזרי ההחברה, שעור השתתפות בכוח העבודה מעל 75% ויותר, שעורי אבטלה ואינפלציה מזעריים ושדרוג קנטונים וישובים בדירוג סוציו אקונומי נמוך לדירוג סוציו אקונומי בשעור 8 מתוך 10 ויותר בדירוג הממשלתי.
על בסיס חזון כלכלי לאומי אסטרטגי זה, הממשלה והקנטונים מקדמים ומאיצים  מדיניות לאומית לפיתוח כלכלי וצמיחה כלכלית השמה דגש על פיתוח ומיצוי הפוטנציאל הכלכלי והאנושי בענפים כלכליים בהם יש למדינת ישראל יתרונות יחסיים ועל העצמה ופיתוח אזורים גיאוגרפיים וישובים בעלי יתרונות יחסיים ומשאבים טבעיים ייחודיים.

שותפות הקנטונים והסקטור המשקי בהעצמתה הכלכלית של ישראל: הממשלה משתפת את הקנטונים, המגזר העסקי והסקטור המשקי בכללותו בפיתוחה והעצמתה הכלכלית של ישראל בכפוף לחזון כלכלי לאומי זה. הממשלה בשותפות עם הקנטונים, מקדמת מפעלי פיתוח כלכליים לאומיים ואזוריים אסטרטגיים. במידה וזה נחוץ, הממשלה סוטה לצורך זה, מעקרון החופש הכלכלי. 

מיסים נוספים: הממשלה יכולה לצורך האצת הפיתוח, הצמיחה הכלכלית והחברתית והבטחת היציבות הכלכלית והחברתית להטיל מיסים נוספים באופן זמני. המיסים הנוספים ישמשו למימון מפעלי פיתוח לאומיים אסטרטגיים, מזעור אבטלה ומניעתה, מזעור שעורי העוני, יצירת מקומות עבודה חדשים ומתן הנחות והקלות מס משמעותיות לאוכלוסיות חלשות ואזורים חלשים. 

חשיבות הסקטור העסקי: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות רואים בהיקף פעילות הסקטור העסקי בכל קנטון ובמשק הישראלי בכללותו, מדד לבחינת המצב הכלכלי של כל קנטון ומשק המדינה בכללותו. 

פיתוח כלכלי מואץ במגזרי חברה חלשים: הממשלה והקנטונים מגבשים ומקדמים מדיניות פיתוח וצמיחה כלכלית מואצת בקרב מגזרי חברה הבולטים עם דירוג סוציו אקונומי נמוך ובעיקר הסקטור המשקי הערבי והסקטור המשקי החרדי.

סחר חוץ: הממשלה מעודדת ותומכת בסחר חוץ, מגינה על האנטרסים הכלכליים של ישראל בחו"ל ומקדמת אותם.  במקרים מיוחדים הממשלה יכולה לנקוט בצעדים להגנה על המשק הישראלי מפני איומים כלכליים חיצוניים ופנימיים. למטרה זו היא יכולה  במידת הצורך לסטות מעקרון החופש הכלכלי.

אספקה של מוצרים ושירותים חיוניים: הממשלה מחויבת לפעול לאספקה סדירה של מוצרים ושרותים חיוניים במצבי חירום בטחוניים או במצבי משבר אחרים שהמשק מתקשה להתמודד עמם. במצבים כאלה הממשלה נוקטת צעדי זהירות ובמידת הצורך היא סוטה מעקרון החופש הכלכלי.

מדיניות ענפית: הממשלה  יכולה לתמוך בענפים כלכליים לאומיים המצויים בסיכון כלכלי חיצוני או פנימי, כמו גם לקדם ענפים כלכליים בדרגת חשיבות לאומית או קנטונלית גבוהה. לצורך זה היא יכולה לסטות מעקרון החופש הכלכלי.

הגנת הצרכן: הממשלה נוקטת בצעדים להגנת הצרכן, מניעת עליית מחירים מופרזת בידי כוחות השוק או ארגונים וגופים פרטיים או צבוריים וכן נגד תחרות לא הוגנת.   

בנק ישראל - מדיניות מוניטרית: מתוקף החוקה, עצמאות בנק ישראל מובטחת. מטבע וכספים הם באחריות בנק ישראל. בנק ישראל רשאי  להדפיס ולהנפיק מטבעות כספים. בנק ישראל מחויב לקדם מדיניות מטבע שמשרתת את האנטרסים של המדינה. בנק ישראל מקדם יצירת רזרבות כספיות מספיקות מהרווחים שלו.  

בנקאות וביטוח: הממשלה מעודדת ומסייעת לקידום ענפי הבנקאות והפיננסים. היא מעודדת ומסייעת להקמת בנקים קנטונליים ולוקחת בחשבון את התפקידים המיוחדים וחשיבות הבנקים הקנטונליים ומעמדם למשק הישראלי הלאומי. 

עידוד העסקים הקטנים: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות רואים בסקטור עסקים קטנים אחד ממנועי הצמיחה המובילים של המשק הישראלי ברמה מקומית, אזורית ולאומית והם מחויבים להעצים סקטור משקי זה ולסייע לצמיחתו.  

שיקום מחנות פליטים פלסטינים בירושלים, יהודה ושומרון: מתוקף חוקה זו,  וכמפעל פיתוח כלכלי – חברתי סביבתי אסטרטגי מוביל לצמיחה ותעסוקה של המשק הישראלי בכללותו, הממשלה מחויבת לקדם מפעל פיתוח לאומי לשיקום מחנות הפליטים הפלסטינים הקיימים בירושלים, יהודה ושומרון. כמו כן, שדרוג סוציו אקונומי של מחנות הבדווים בנגב וישובים ערבים בדירוג סוציו אקונומי נמוך בכל אזורי הארץ.

הגדלת התפוקה לעובד: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחויבים לפעול להגדלת התפוקה לעובד. הם מודעים לחשיבות החינוך המקצועי, ההעשרה  וההכשרה המקצועית לקידום יעד משקי לאומי זה. 

ענף החקלאות: מתוקף החוקה, הממשלה והקנטונים מחויבים להבטחת מעמד לאומי מיוחד לחקלאות הישראלית והחקלאים הישראלים ומכירה בחשיבותם ותרומתם להעצמתה האסטרטגית הלאומית והאזורית, הבטחונית, הכלכלית, החברתית, ההתיישבותית, הסביבתית והתרבותית של מדינת ישראל וחבלי הארץ השונים. הממשלה בשיתוף עם הקנטונים מחויבים לסייע לחקלאות על כל ענפיה, אף במחיר סטיה מעקרון החופש הכלכלי.

חשיבות החקלאות לצורכי האוכלוסיה ונופי המדינה: החקלאות מבטיחה באמצעות ייצור מתמשך בכל עונות השנה אספקה סדירה של תוצרת חקלאית טריה למילוי צורכי האוכלוסיה. החקלאות תורמת  תרומה מכרעת ואקוטית לטיפוח הנוף הכפרי ברחבי הארץ ומקדמת מפעלי פיתוח והתיישבות כפריים בכל חבלי הארץ ולאורך גבולותיה. הממשלה והקנטונים מקדמים מדיניות לאומית חקלאית שתאפשר לחקלאות הישראלית וסקטור חקלאי ישראל למלא ולממש את הפונקציות הכלכליות, הבטחוניות, החברתיות, הסביבתיות, החינוכיות, התרבותיות וההתיישבותיות שהם ממלאים בצורה טובה, יעילה ונכונה ביותר.

סיוע המדינה לחקלאות: הסיוע הממשלתי והקנטונלי לחקלאות מתמקד במיוחד בהשלמת הכנסה לחקלאים בתשלומים ישירים ומתן פיצויים הולמים עבור יבולים חקלאיים ושטחי חקלאות שפגעי טבע ותופעות אקולוגיות פגעו בהם. סיוע זה של מענקים כלכליים נועד גם לקדם צורות ייצור חקלאיות ידידותיות לסביבה וכן לסייע לענפים חקלאיים בעתות משבר ומצוקה. הממשלה מעודדת ותומכת בתקציבים מוגדלים במחקר חקלאי, חינוך חקלאי, מיכון חקלאי, ייעוץ וסיוע בהשקעות במפעלי פיתוח חקלאיים, תיירות חקלאית ויצוא חקלאי. 

ייעור: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות אחראים ומקדמים את פיתוח הייעור כענף כלכלי לכל דבר ועניין ואת השימוש ביערות לנופש ופנאי בכל אזורי הארץ.

חקלאות ימית, ענף הדגה והדייג: הממשלה והקנטונים מעודדים ומסייעים לפיתוח ענפי ושטחי חקלאות ימית וחוות חקלאיות ימיות, להכשרת משאבי אנוש בכל רמות המיומנות בענפי החקלאות הימית ומקדמת פרויקטים למחקר ופיתוח בענף חקלאי חדשני זה. הממשלה מחויבת לגבש ולקדם מדיניות לאומית לפיתוח ענפי הדגה.

מפעל פיתוח מוביל לפיתוח ענפי הדגה בישראל, מפעל פיתוח מוביל בענפי הדגה, עידוד וסיוע להקמת בריכות דגים במים מליחים ברמת נגב ואזורים נוספים בנגב העשירים במי תהום מליחים וכן בכריית אגמים מלאכותיים לצורך זה וצרכים נוספים.

פרק שביעי של החוקה

תחומי פיתוח פיזיים ותשתיות לאומיות: קרקעות לאום, דיור, בניה ירוקה, אנרגיות מתחדשות,  משק המים, התחבורה

קרקעות לאום - משאב לאומי חברתי התיישבותי לא ניתן למסחור באזורי עדיפות:  

 מתוקף החוקה, המדינה מכריזה על קרקעות הלאום בקנטונים בחבלי הנגב, הערבה, הגליל, מרחב ים המלח, חבל אדומים, יהודה, שומרון ובקעת הירדן כעל משאב לאומי חברתי התיישבותי בלתי ניתן למסחור בידי שום מוסד ממשלתי, צבורי או אחר. מתוקף קביעה זו בחוקה, הקצאת קרקעות לאום לדיור ולכל השימושים האחרים בקנטונים בחבלי ארץ אלה היא בדמי חכירה אפסיים.

הקצאת קרקעות לאום בקנטונים באזורים שאינם מוגדרים בחוקה כאזורי עדיפות: מתוקף 
קביעה זו בחוקה, הקצאת קרקעות לאום בקנטונים באזורים שאינם מוגדרים בחוקה כאזורי עדיפות תיעשה ותתנהל לפי הנהלים הקיימים.

אחריות הממשלה להקצאת קרקעות לאום בכל אזורי הארץ: בכפוף לקביעות אלה, הקצאת קרקעות לאום בבעלות המדינה לכל השימושים בכל אזורי הארץ, היא באחריות הממשלה בשיתוף ובעצה אחת עם הרשות המוסמכת לכך בכל קנטון ומהנדסי הרשויות המוניציפליות. כל הקצאת קרקע לכל שימוש שהוא תיעשה בכפוף לתוכנית המתאר המאושרת של כל יישוב בכל קנטון ותוכנית המתאר המאושרת של כל קנטון בכללותו.       

הקצאת קרקעות לאום לבניה ירוקה ופרויקטים ירוקים בדמי חכירה אפסיים: הרשות הממשלתית המופקדת על הקצאת קרקעות לאום לכל השימושים מחויבת למתן עדיפות בהקצאת קרקעות לאום בדמי חכירה אפסיים בקנטונים באזורי העדיפות לבניה התיישבותית כפרית ירוקה ופרויקטים ירוקים אחרים.      

זכות ראשונים למשבצת קרקע לדיור בבנייה עצמית איכותית למשוחררי צה"ל: מתוקף החוקה, מוקנית בזה זכות ראשונים למשבצות קרקע לבנייה עצמית בבנייה ירוקה בדמי חכירה אפסיים למשרתי קבע בצה"ל, משוחררי צה"ל ואזרחי ישראל המשרתים במשטרת ישראל וזרועות בטחון אחרות, המבקשים להתיישב ולבנות ביתם בחבלי הנגב, הגליל, יהודה, שומרון, מרחב ים המלח, הערבה ובקעת הירדן. 

מגורים בדמי שכירות סבירים: הממשלה והקנטונים מאמצים עקרונות ומדיניות להבטחת מגורים בדמי שכירות בתנאים ומחירים הוגנים וסבירים לכל מי שמבקש להתגורר בדמי שכירות, כמו גם נגד מניעת שכירות על רקע דתי, גזעי ואחר. הם יכולים להכריז על מסגרות להסכמי שכירות ולשקוד על הסכמי שכירות הוגנים ושווים לכל אחד ואחת. 

תחום אנרגיות מתחדשות

חזון לאומי ופיתוח אזורי ירוק: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחויבים לחזון לאומי ירוק השואף וחותר להצבת מדינת ישראל כמדינה וקהיליה סולרית ירוקה מובילה בעולם. קידום חזון לאומי זה מחייב יוזמות חקיקה בכנסת הרחבה ותוכניות אב קנטונליות לפיתוח אזורי קנטונלי סולרי ירוק בכל הקנטונים.

עצמאות אנרגטית: הממשלה והקנטונים מחויבים לקדם את ישראל לעצמאות אנרגטית ולייצור ושימוש בחשמל ירוק שמקורו באנרגיות מתחדשות בהיקף מעל 50% עד שנת 2030 - 2035. 

מדיניות אנרגטית ירוקה: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות פועלים יחד לייצור ואספקת אנרגיה מגוונת לכל השימושים, אמינה, כלכלית, ידידותית לסביבה שאיננה מזהמת. מתוך ראייה זו הם מגבשים יחד ומקדמים מדיניות לאומית ותוכניות פיתוח לאומיות, אזוריות ומקומיות לייצור ושימוש בחשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות, שאינן מזהמות לכל השימושים. הממשלה והקנטונים מקדמים פרויקטים למחקר ופיתוח אנרגטי, במיוחד בתחומי חסכון אנרגטי וייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

מעבר לשימוש בחשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחויבים ופועלים בשותפות פעולה למעבר מואץ לייצור ושימוש בחשמל ירוק שמקורו באנרגיות מתחדשות. במיוחד הם פועלים יחד להרחבה והגברת השימוש בחשמל שמקורו מאנרגיית השמש, הרוח, פסולת ואשפה ומקורות חדשניים נוספים של אנרגיה מתחדשת בבניינים ומבנים לכל השימושים. 

גגות סולריים: בעלי כל בית מגורים, בעלי כל מבנה לכל שימוש שהוא, רשאים להתקין גג סולרי, או מתקן סולרי אחר לייצור צרכי החשמל שלהם, ללא צורך בקבלת אישורים כלשהם. הם חייבים לעמוד בתקנים וקריטריונים שייקבעו לכך בידי המשרד לתשתיות לאומיות. התקנת כל גג סולרי או מתקן סולרי אחר, ביתי או מבני, תיעשה  תחת פיקוח של מהנדס מוסמך ובביצוע טכנאי מוסמך.  

תחנות כוח סולריות קנטונליות בגדלים שונים: כל קנטון יכול לפתח ולהפעיל תחנות כוח סולריות ומתקנים סולריים אחרים בכל הגדלים לייצור חשמל ולשווק חשמל זה לכל המעוניין כמוצר כלכלי לכל דבר ועניין. לצורך זה, כל קנטון יוכל להקים חברת חשמל קנטונלית לייצור ושיווק חשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות. קנטונים שונים יכולים לקדם הקמת תחנות כוח סולריות משותפות באמצעות חברת חשמל קנטונלית משותפת להם שתפעל כחברה כלכלית קנטונלית לכל דבר ועניין בבעלות משותפת של הקנטונים.    

ישובים עירוניים וכפריים סולריים ירוקים חדשים: מתוקף החוקה ובראייה זו, הקנטונים  
בחבלי ארץ אלה אחראים ומופקדים על הקמת ישובים עירוניים וכפריים סולריים ירוקים חדשים ושכונות מגורים עירוניות וכפריות חדשות בבנייה סולרית וירוקה. 

אנרגיה גרעינית: האחריות וניהול ענייני אנרגיה גרעינית בישראל באחריות הסוכנות הישראלית לאנרגיה גרעינית הפועלת במסגרת משרד ראש הממשלה.  הקמת תחנת כוח גרעינית מחייבת אישור הממשלה ואישור מועצת הקנטון בתחומו היא מתוכננת.   

הובלת אנרגיה:  נושאי הולכה ואספקת חשמל, צנורות להובלת גז נוזלי או גז לדלקים, הם באחריות המשרד לתשתיות לאומיות. 

הגנה על איכות הסביבה: הממשלה מחויבת להגנה על איכות הסביבה ומאמצת מדיניות  
להגנה על התושבים וסביבתם הטבעית מפני נזקים ומפגעים סביבתיים.
הממשלה בשיתוף עם הקנטונים והרשויות המוניציפליות, מספקת אמצעים למניעת נזקים ומפגעים אלה. הממשלה פועלת להבטחת איכות שיטות הייצור של מזון ושיווקו. היא מקדמת מדיניות וצעדים נגד שימוש בכימיקלים, דשנים וחומרים מזיקים.

הגנה על הייעור והצמחיה: הממשלה והקנטונים מקדמים מדיניות להגנת היערות ושימורם והם יכולים להאציל מסמכותם ואחריותם זו לגופים ומוסדות העוסקים ומתמחים בכך.  
הממשלה באמצעות משרד החקלאות, מגבשת ומקדמת מדיניות לאומית להגנה על הצומח. הממשלה מגינה על צמחיה מפני סכנת השמדה. אדמות בור מיוחדות ובעלי יופי מיוחד וחשיבות לאומית מוגנות מפני בנייה עליהם.

הגנה על בעלי חיים: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות תומכים במאמצים ופעולות של גופים וולונטריים שונים להגנה על בעלי חיים. הממשלה יוזמת ומקדמת מדיניות לאומית להגנה על בעלי חיים, תזונה ואחזקת בעלי חיים, הריגה, ניסויים והתערבות בחיי בעלי חיים, יבוא, סחר והובלת בעלי חיים ושימור ביתם וסביבתם. 

מיחזור פסולת ואשפה: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות רואים בפסולת  ואשפה משאב וענף משקי כלכלי לכל דבר ועניין ומקור להכנסות ויצירת מקומות עבודה חדשים. הם מחויבים ופועלים בשותפות פעולה למיחזור כמויות הפסולת והאשפה שמייצר כל קנטון בהיקף שיעלה על שעור של 80% - 90% ויותר. כל קנטון או מספר קנטונים יכולים להקים חברה כלכלית קנטונלית למיחזור הפסולת והאשפה שמייצרים בתי האב ותושבי הקנטון, ישובי הקנטון, מפעלי  הקנטון ומוסדות הקנטון או מספר קנטונים.   

שרותי דואר: שרותי דואר במחירים סבירים הם באחריות הממשלה באמצעות רשות ממשלתית לשרותי דואר. 

תחום משק המים

האחריות על משק המים: מתוקף החוקה, הממשלה מופקדת ואחראית על משק המים והטיפול במשק המים בכל ההבטים הנוגעים וקשורים לתחום זה.

מדיניות לאומית לשמירה והגנה על  משק המים ומשאבי המים: הממשלה אחראית לשמירה על משאבי המים ולהגנה מפני מפגעים המשפיעים על משק המים.
הממשלה מגבשת ומקדמת מדיניות לאומית ותוכניות למיגון משק המים, לבטחון המים ומי התהום, לבטחון הסכרים, לאגירת מי שטפונות ופיתוח מאגרי מים ולהתערבות להשפעה על מי התהום.

מיסים על השימוש במים: הממשלה מטילה מיסים על השימוש במים.

שיתוף פעולה בתחום משק המים: במילוי תפקידיה ומפעלי הפיתוח שהיא יוזמת ומקדמת בתחום המים, הממשלה מתחשבת בבקשות הקנטונים. 

פיתוח משאבי מים למגוון של שימושים: הממשלה פועלת לשימור ופתוח משאבי מים למגוון רחב של שימושים:
·        לייצור חשמל מאנרגיה הידרו אלקטרית,
·        לפיתוח ימות מלאכותיות ואגמים מלאכותיים לתיירות, התיישבות, חקלאות ימית, נופש ושימושים נוספים. 
·        להתפלת מי ים ומים מליחים לכל השימושים,
·        למיחזור מי שפכים לחקלאות ולקירור.  

מפעלי פיתוח לאומיים אסטרטגיים בתחום משק המים: מתוקף החוקה הממשלה מחויבת לפעול לקידום 2 מפעלי מים לאומיים אסטרטגיים ולהלן פירוט 2 המפעלים:  

מפעל פיתוח ימת נגב: מפעל פיתוח אסטרטגי בהובלת הממשלה באמצעות המשרד לתשתיות לאומיות וקנטון רמת נגב, פיתוח ימה מלאכותית ברמת נגב.
לצורך זה הממשלה תקדם פריסת מוביל מי ים מים תיכון לאתר מתאים שייבחר לפיתוח ימה מלאכותית ברמת נגב. הימה נועדה להתפלת מי ים לאספקת מים מתוקים לכל השימושים בנגב הדרומי, משיכת מאות אלפי מתיישבים חדשים לרמת נגב ולערבה, ייצור חשמל הידרו אלקטרי, קידום מפעלי תיירות וחקלאות ברמת נגב.

מוביל מי ים לצפון ים המלח: הממשלה באמצעות המשרד לתשתיות לאומיות ובשיתוף קנטון מרחב ים המלח, מחויבת לקדם פיתוח ותפעול מוביל מי ים מים תיכון לצפון ים המלח להצלה ושיקום ים המלח, לקידום מפעלי התפלה, התיישבות, תיירות וחקלאות בחבל ארץ זה.  

תחום ענפי התחבורה, תחבורה ירוקה

אחריות הממשלה בתחום התחבורה: הממשלה מופקדת ואחראית על תחום התחבורה. היא פועלת בתחום זה כמפורט בחוקה, בכפוף לה ובכפוף לחזון לאומי לתחבורה ירוקה המחויב לפי החוקה.   

חזון לאומי לתחבורה ירוקה: מעבר מואץ לשימוש בכלי רכב חשמליים: הממשלה מחויבת לגבש מדיניות לאומית למעבר מואץ לשימוש בכלי רכב חשמליים לכל השימושים בכל אזורי הארץ ובכל ענפי התחבורה.
לצורך זה הממשלה מעודדת בניית תחנות טעינה ותדלוק לכלי רכב חשמליים בדרך של מתן הטבות והקלות מס נדיבות לבעלי תחנות טעינה לאורך כל כבישי הארץ ובכל ישובי הארץ.

תאורה סולרית לאורך כבישי הארץ: הממשלה מחויבת להתקין עמודי תאורה סולרית לאורך כל הכבישים המהירים ואחרים בכל אזורי וישובי הארץ.  

שבילי אופניים והליכה: הקנטונים והרשויות המוניציפליות אחראים ומקדמים סלילה ותחזוקה של מסלולי הליכה ואופניים.

כבישים: הממשלה באמצעות משרד התחבורה, מפתחת, מתחזקת ומפקחת על כבישים בעלי חשיבות אסטרטגית לאומית, אזורית ומקומית.
הממשלה, בתכנון וביצוע משרד התחבורה, מחוייבת לסלול רשת לאומית אסטרטגית של כבישים מהירים, מתוך בחינת החשיבות הבטחונית, הכלכלית, החברתית, הסביבתית וההתיישבותית של כבישים אלה. הממשלה סוללת, מפעילה ומתחזקת כבישים אלה ונושאת בעלותם.
היא יכולה להעביר נשיאת העלות של כבישים מהירים אלה או אחרים, במלואה או בחלקה, לגופים צבוריים או פרטיים או לגופים צבוריים – פרטיים משותפים.  

אחריות הממשלה על אמצעי תעבורה אחרים: הממשלה באמצעות משרד התחבורה, נושאת באחריות לתעבורת רכבות, רכבלים, תעופה, שייט, וטיולי חלל.     

מסים על דלקים לכלי רכב: הממשלה יכולה להטיל מסים על כל סוגי הדלקים.

פרויקטים תעבורתיים אסטרטגיים: מתוקף החוקה, הממשלה מחויבת לקדם  מפעלי פיתוח תעבורתיים אסטרטגיים בתחום התעבורה ולהלן פירוט הפרויקטים: כביש 6: הממשלה מחויבת להשלים את סלילת כביש 6 מאילת בדרום ועד קריית שמונה בצפון.
מסילות רכבת: הממשלה מחויבת לקדם פריסת רשת מסילות רכבת בואכה אילת בדרום וקרית שמונה בצפון. 

פרק שמיני של החוקה

תחומי חברה, בריאות ורווחה

הבטחת בטחון חברתי, בטחון כלכלי, בטחון רפואי, בטחון סוציאלי לכל אחד ואחת: 

הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות, מחויבים למימוש הזכאות של כל אזרח ואזרחית, כל תושב ותושבת, לבטחון חברתי, בטחון כלכלי, בטחון רפואי ובטחון סוציאלי. כל אדם זכאי לטיפול  הרפואי שהוא זקוק לו. משפחות נזקקות כמו גם קהילות נזקקות של קשישים, ילדים ובני נוער נזקקים ובסיכון, זוכים לתמיכה מיוחדת. כל אזרח ותושב בגיל העבודה זכאים לסיוע מצד הממשלה והקנטונים להרחיב ולהעמיק את השכלתם, הכשרתם ומיומנותם המקצועית. המדינה מחויבת למתן סובסידיות למוצרי צריכה בסיסיים ופטור ממיסים לכל אזרח ואזרחית, הכלולים בקטגוריות הבאות: גיל זקנה, נכות, מחלה, תאונות, אבטלה, אמהות ( לידה ), יתומות ואלמנות. 

תכניות בנייה למגורים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים: הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות מחויבים לקדם יחד מגוון של תוכניות בינוי למתן פתרונות דיור הולמים לקבוצות אוכלוסיה בעלות צרכים מיוחדים, בהם, משפחות ברוכות ילדים, משפחות חד הוריות, זוגות צעירים, אנשים עם מוגבלויות.

עבודה: הממשלה, באמצעות משרד הכלכלה והתעסוקה, מתווה מדיניות ומקדמת חוקים להגנה על העובדים, יחסי הגומלין בין עובדים ומעסיקים, תנאי העבודה ורמת השרותים לעובדים במקומות העבודה.

הסכמים קיבוציים: הסכמים קיבוציים מוכרזים כתקפים אם הם מתייחסים לאנטרסי מיעוטים והבדלים איזוריים ומכבדים את עקרון השוויון.

עבודות צבוריות: משרד הכלכלה והתעסוקה בשיתוף עם הקנטונים יכול ליזום עבודות צבוריות או לתמוך בעבודות כאלה כדרך לייזום מקומות עבודה חדשים בעיקר למובטלים, הממשלה והקנטונים רשאים להעניק הטבות והקלות מס לקונצרנים כלכליים בתמורה ליצירת מקומות עבודה לקליטת מובטלים ועובדים חדשים בכל רמות המיומנות. כל קנטון יכול ליזום ולקדם הטבות מס וצעדים כלכליים נוספים במטרה לעודד קונצרנים כלכליים לייצר מקומות עבודה חדשים בקנטון באופן עצמי ללא צורך, בקבלת אישור לכך מהממשלה.

ביטוח אבטלה, מענקי אבטלה, הקלות מס למובטלים: הממשלה מחויבת לביטוח אבטלה לכל אחד ואחת בגיל העבודה. הממשלה רואה במענקי ביטוח אבטלה פיצוי הולם על אבדן הכנסות ותמיכה בצעדים למניעה ומזעור שעורי האבטלה. הצטרפות לקרן ביטוח מפני אבטלה היא הכרח לכל עובד ועובדת ולכל עוסק ועוסקת עצמאיים בגיל העבודה. הממשלה באמצעות משרד האוצר מקדמים מתן סובסידיות על מוצרי יסוד וופטור ממיסים למובטלים בפרק הזמן בו הם נחשבים ומוכרים כמובטלים. 

תחום בריאות ורפואה

בית חולים ממשלתי – קנטונלי בכל קנטון: מתוקף החוקה, הממשלה באמצעות משרד הבריאות מבטיחה שבכל קנטון פועל לפחות בית חולים ממשלתי – קנטונלי אחד. בקנטונים בעלי אוכלוסיות גדולות פועלים מספר בתי חולים. הממשלה מחויבת לקדם שעור של 4 מיטות בבתי החולים על כל 1,000 תושבים.

ביטוח בריאות ותאונות: הממשלה מתווה מדיניות ומיישמת תוכניות מקיפות להבטחת ביטוח בריאות וביטוח כנגד תאונות לכל אחד ואחת. ביטוח בריאות וביטוח נגד תאונות הם הכרח.

הגנה על בריאות הצבור: הממשלה באמצעות משרד הבריאות, נוקטת צעדים להגנה על בריאות הצבור. משרד הבריאות מתווה תקנות מחייבות על השימוש במזון ותרופות, סמים מסוכנים, רעלים, כימיקלים וחומרים שיכולים לסכן בריאות, מניעת מחלות מדבקות, כנגד רדיואקטיביות וזיהומים ומפגעים  סביבתיים.   

רפואת השתלות איברים: משרד הבריאות מתווה מדיניות לאומית בענף רפואת השתלות איברים, רקמות, תאים, גנים ואיברים מלאכותיים. מדיניות זו מבטיחה הגנה על כבוד, אישיות ובריאות האדם. משרד הבריאות קובע קריטריונים להקצאה צודקת של איברים לנזקקים. תרומת איברים פטורה מכל תשלום. סחר באיברים אסור.

מחקר על בני אדם: משרד הבריאות מתווה מדיניות בנושא מחקרים על בני אדם כדי להגן על כבודם ופרטיותם.
מדיניות זו נועדה לשמור על חופש המחקר רפואי מתוך הכרה בחשיבות המחקר הרפואי לבריאות, לחברה, לאקדמיה ולכלכלה.
כל פרויקט מחקר ביולוגי ורפואי מחייב הסכמה של המשתתפים או נציגיהם החוקיים. החוק יכול לאמץ חריגים.  פרויקט מחקר רפואי יכול להיעשות על אנשים חסרי יכולת לתת הסכמתם רק אם הממצאים הרפואיים המצופים חיוניים לקידום המחקר הרפואי. 

סיוע רפואי להולדה וגנים: כל אחד ואחת מוגנים מפני נזקים הנגרמים מתרופות והנדסת גנים. כל אחד ואחת מוגנים מפני נזקים משימוש בטכנולוגיות גנטיות, שימוש בחומרים גנטיים של חיות, צמחים, ויצורים אחרים.

פקוח על משקאות חריפים וסמים: הפיקוח על ייצור, יבוא, מימון ושיווק של משקאות חריפים וסמים הוא באחריות הממשלה.
הממשלה מתווה מדיניות לאומית למניעת צריכת יתר של משקאות חריפים וסמים ויכולה לנקוט בצעדים שונים למניעה ומזעור צריכה מזיקה של משקאות חריפים וסמים. זה נדרש גם להגברת הבטיחות בדרכים.

תחום רווחה ובטחון סוציאלי  

תוכניות פנסיה לעובדים: הממשלה באמצעות משרד האוצר, מתווה מדיניות לאומית להבטחת תוכנית פנסיה לכל עובד ועובדת. תוכניות הפנסיה של העובדים צריכות להבטיח ולאפשר רמת חיים דומה לרמת החיים של העובד ומשפחתו בשנות עבודתו. תוכניות פנסיה לעובדים זה הכרח. עוסקים עצמאיים יבטיחו לעצמם מוסד פנסיה לפי בחירתם.  תוכניות פנסיה לעובדים ממומנות בידי המבוטחים. המעסיקים מקצים לפחות מחצית מהסכום שמקצים העובדים. הממשלה ערבה לפנסיה של העובדים מפני פשיטות רגל וקריסה כלכלית של כל קרן פנסיה המוכרת בידי משרד האוצר.

בטחון סוציאלי לנזקקים: הממשלה באמצעות המשרד לרווחה ושרותים חברתיים והמוסד לביטוח לאומי, מחויבת לספק את צורכיהם של קשישים סיעודיים, קשישים נזקקים, נכים ומוגבלים. מוסדות קשישים סיעודיים, קשישים נזקקים ומוסדות נכים ומוגבלים פטורים מכל מיסים ממשלתיים, קנטונליים ומוניציפליים. תרומות למוסדות המטפלים בקבוצות אוכלוסיה אלה מזכות את התורמים בהנחות מס. 

דמי פנסיה לקשישים נזקקים, סיעודיים, נכים ומוגבלים: הממשלה באמצעות המוסד לביטוח לאומי ומשרד הרווחה והשרותים החברתיים, מתווה מדיניות לביטוח פנסיוני של קשישים נזקקים, סיעודיים ונכים על בסיס העקרונות הבאים: ביטוח זה הוא הכרח. תשלומי הפנסיות חייבים לכסות הוצאות קיום בסיסיות ולהיות מותאמות להתפתחות מדד המחירים לצרכן. הפנסיה ממומנת מכספים שהקצה הפנסיונר. המעסיק משלם מחצית מהמחיר ששלם הפנסיונר בשנות עבודתו. הממשלה מסייעת לקבוצות פנסיה מיוחדות אלה בסובסידיות ופטור ממיסים.  

השלמת הכנסה לפנסיונרים: הממשלה באמצעות המוסד לביטוח לאומי משלימה את הכנסות פנסיונרים שהוצאות הקיום הבסיסיות שלהם אינן מכוסות בידי דמי הפנסיה שהם זכאים לקבל. זה תקף במיוחד לדמי פנסיה הניתנים לקשישים, סיעודיים, נכים ומוגבלים.  האחריות ומימוש הנחיה זו בידי המוסד לביטוח לאומי.

הקצבה ממשלתית למשפחה: הממשלה מחשיבה את צרכי כל משפחה ומשפחה בישראל והיא נוקטת צעדים להגנה על כל משפחה. הממשלה מתווה מדיניות סיוע          לכל משפחה נזקקת. לצורך זה היא מפעילה קרן סיוע ותמיכה במשפחות נזקקות, בהם, משפחות ברוכות ילדים. במסגרת קרן זו היא מקדמת ומבטיחה דמי לידה לכל יולדת.  

שיקום נכים: הממשלה באמצעות משרד הרווחה והשרותים החברתיים והמוסד לביטוח לאומי מסייעת בשיקום נכים בדרך של מענקים כספיים או מענקים שווי כסף.  לצורך זה ייעשה שימוש מכספי הביטוח הלאומי המיועדים לנכים ומוגבלים. משרדי הממשלה הכלכליים והקנטונים יוזמים ומקדמים צעדים כלכליים וחברתיים שונים לסיוע לקשישים ואנשים עם נכויות ומוגבלויות. 

פרק תשיעי של החוקה

רשויות הממשל הפדרלי הישראלי – הרשות השופטת

מוסדות הרשות השופטת

כל מוסדות הרשות השופטת בכל רמות השיפוט,  נותרים כמות שהם. כך נותר כמות שהוא מעמד בית המשפט העליון, מעמד בתי המשפט המחוזיים, מעמד בתי המשפט המקומיים, בית הדין לעבודה ומוסדות שיפוט מוכרים אחרים. 

כפיפות ומחויבות מוסדות הרשות השופטת לחוקה: כל מוסדות הרשות השופטת כולל בית המשפט העליון פועלים בכפוף לסעיפי חוקה זו ומתוך מחויבות להיות שותפים להבטיח אותה ולהגן עליה.

כפיפות מוסדות הרשות השופטת לפסיקות בית המשפט העליון לחוקה: כל מוסדות הרשות השופטת מחויבים לא לפסוק בניגוד לפסיקות בית המשפט העליון לחוקה ובנושאים שהם בסמכות שיפוטית בלעדית של בית המשפט העליון לחוקה. 

נושאים שיפוטיים בסמכות בית המשפט העליון לחוקה בלבד: מחלוקות ועימותים ביחס לסעיפים בחוקה, זכויות חוקתיות קנטונליות, אוטונומיה קנטונלית ומוניציפלית, עימותים ומחלוקות בין הממשל הפדרלי המרכזי, קרי, הממשלה, הקנטונים והרשויות המוניציפליות, או עימותים בין הקנטונים הם בסמכות בית המשפט העליון לחוקה.  

מחלוקות ועימותים ברשות המחוקקת: מחלוקות ועימותים ביחס לסמכויות,  החלטות ופעולות של הרשות המחוקקת ובתוכה, קרי, הכנסת הרחבה, או הכנסת או מועצת הקנטונים, יכולים לבוא לשיפוט בפני בית המשפט העליון לחוקה בלבד. החוקה יכולה לספק סמכויות נוספות לבית המשפט העליון לחוקה בכפוף לחוקה. 

שיפוט בפני אחד ממוסדות הרשות השופטת: בהליכים משפטיים כל אדם זכאי לשוויון ויחס שווה.  כל אדם זכאי לשיפוט בידי אחת ממוסדות הרשות השופטת.  כל אדם חסר אמצעים בעל זכות לסיוע בייעוץ משפטי. כל אדם שעניינו צריך להיות מוכרע בהליך שיפוטי בעל זכות להישפט בבית משפט חוקי עם צוות שופטים עצמאי. שימועים בבתי משפט הם צבוריים ופתוחים לצבור הרחב. החוק יכול לקבוע דיונים משפטיים בדלתיים סגורות. זכות כל אדם בתביעה אזרחית לבית משפט באזור מגוריו. 

אמנה לזכויות האזרח: אדם יכול להיות משולל חופש בעניינים שנקבעים בידי החוק. כל אדם משולל חופש בעל זכות לדעת בשפתו את סיבות מאסרו ואת זכויותיו. הוא זכאי שבני משפחה קרובים אליו קיבלו הודעה על מעצרו. כל אדם שנלקח למאסר בעל זכות להיות מובא בפני שופט ללא דיחוי. השופט יחליט האם להשאירו במאסר או לשחררו. כל אדם במעצר זכאי למשפט הוגן כמה שיותר מהר.

זכויות כל אדם במעצר: כל אדם במעצר זכאי לנגישות לבית משפט בכל עת וזמן. 
בית המשפט יחליט האם להמשיך במעצרו או לשחררו. כל אדם חף מפשע עד שבית משפט חוקי גזר אחרת.
לכל אדם שנאשם זכות לפנות לערכאה גבוהה יותר, לבד מבית המשפט העליון לחוקה. 

עצמאות שיפוטית: בפעילותם השיפוטית, מוסדות הרשות השופטת עצמאיים ופועלים  על פי חוקי מדינת ישראל והסמכויות והתפקידים המוקנים להם בחוקה. 

פרק עשירי של החוקה

תקונים ושינויים בחוקה הפדרלית וסעיפיה

היכן שהחוקה הפדרלית ויישום החוקה וסעיפיה לא מספקים, שינוי ושיפור אפשריים. היכן שהחוקה הפדרלית ויישום החוקה לא מספקים התיקון נעשה בהליך חוקתי.

שינוי ותיקון החוקה כולה: שינוי מלא של החוקה הפדרלית יכול להיות מוצע כיוזמה בידי 2 בתי המחוקקים או אחד מבתי המחוקקים או כיוזמה של 8 קנטונים ויותר.

שינוי מלא של החוקה הפדרלית יכול להתקבל רק במידה של קיום רוב לשינוי מלא של החוקה במלואה במוסדות הנבחרים הבאים: הכנסת, מועצת הקנטונים, מועצות הקנטונים ברוב הקנטונים, קרי, 16 מועצות קנטונליות ויותר.

תיקון ושינוי חלקי של החוקה: שינוי חלקי של החוקה הפדרלית יכול להתקבל בהחלטה של הכנסת, מועצת הקנטונים ורוב ברוב מועצות הקנטונים, קרי, רוב ב 16 מועצות קנטונליות ויותר.

שינוי מלא או חלקי של החוקה הפדרלית צריך להגן ולשמר את עקרון אחדות המדינה.
תקון החוקה באופן מלא או חלקי נכנס לתוקף מיד לאחר אישורו ברוב בכנסת, רוב במועצת הקנטונים ורוב ברוב מועצות הקנטונים, קרי, 16 קנטונים ויותר. 

הכרעות ושינויים בנושאים הנוגעים למגילת העצמאות וסמלי המדינה: כל הצעת חוק העוסקות והנוגעת לשינויים בסעיפי מגילת העצמאות, שינויים בסמלי מדינת ישראל, צביון מדינת ישראל בהם, שינוי דגל מדינת ישראל, שינוי המנון מדינת ישראל, שינוי השפות הרשמיות של מדינת ישראל שינוי שטחי מדינת ישראל  וגבולותיה מתוקף חוקה זו, חגי מדינת ישראל מחייבים רוב במוסדות הנבחרים הארציים ובמוסדות הנבחרים הקנטונליים, קרי: רוב בכנסת, רוב במועצת הקנטונים ורוב ברוב מועצות הקנטונים, קרי, רוב ב 16 מועצות  קנטונליות ויותר.



No comments:

Post a Comment