Thursday, March 27, 2014

קנטון ירושלים


קנטון ירושלים

סך תושבי הקנטון כיום: 

כמיליון תושבים, מהם, כ 700,000 יהודים וכ 300,000 ערבים 
המתגוררים בכ 60 ישובים, מהם מעל 40 ישובים יהודים.

סך שטח הקנטון: כ 1,000קמ"ר ( נתון לא סופי ).

דירוג חברתי כלכלי של ישובי הקנטון:

דירוג 9 מתוך 10: הר אדר,  

דירוג 8 מתוך 10: מבשרת ציון, 

דירוג 6 מתוך 10: מעלה אדומים, גבעת זאב, מועצה אזורית מגילות, 

דירוג 5 מתוך 10: ישובי מועצה אזורית בנימיןשבתחום הקנטון,

דירוג 4 מתוך 10: ירושלים, בית אל. 

חזון הקנטון ויעדי על של קנטון ירושלים 
             
             שדרוג חברתי כלכלי של ירושלים וישובי הקנטון לדירוג 8  מתוך 10 בפרופיל הישובים של ישראל
  
           הצבת אוכלוסיית הקנטון על כ 1,5 מיליון תושבים, מהם, כ 1,2 מיליון יהודים.

מוסדות קנטון ירושלים   

·        מועצת הקנטון

בראש כל קנטון, מועצת הקנטון המונה 51 – 101 נציגים נבחרים מהישובים המאוגדים בקנטון.

·        ראש הקנטון

      בראש מועצת הקנטון - יו"ר הקנטון הנבחר בידי חברי מועצת הקנטון. 

·        הנהלת הקנטון

יו"ר הקנטון יחד עם 6 חברים מקרב חברי מועצת הקנטון, שנבחרו בידי חברי מועצת הקנטון
לראשות אחת מרשויות הקנטון, מהווים את הנהלת הקנטון.

·        קשרי גומלין בין הקנטון, משרדי הממשלה והרשויות המוניציפליות 

מועצת הקנטון ורשויות הקנטון פועלים בתיאום ובעצה אחת עם משרדי הממשלה
והרשויות המוניציפליות המאגדות את הקנטון. 

רשויות קנטון ירושלים 

בכל קנטון וקנטון פועלות 6 רשויות קנטונליות לפי הפירוט הבא:                                           

·        רשות לתקציבים וכספים, מנהל ותושבות קנטונלית,
·        רשות  לבטחון ושיטור קנטונלי,
·        רשות למדע, רפואה השכלה גבוהה  
·        רשות לכלכלה ותעסוקה ( תעשייה, חקלאות, מסחר, תיירות, עסקים קטנים ובינוניים, מיחזור  )
·        רשות לבניה ירוקה ואנרגיות מתחדשות
·        רשות לנוער, תרבות וספורט

תפקיד רשויות הקנטון

רשויות הקנטון יוזמות, מגבשות ומקדמות תוכניות ומפעלי פיתוח להעצמה ושדרוג הדירוג החברתי
כלכלי של התושבים והישובים המאוגדים בקנטון. זאת, לאחר שנידונו ואושרו בידי מועצת הקנטון.

     מפעלי פיתוח מוצעים לקידום חזון הקנטון ויעדי העל של קנטון ירושלים  

מגורים איכותיים בבנייה ירוקה, אנרגיות מתחדשות: 

יזום וקידום תוכנית אב לדיור בר השגה בבניה ירוקה במסלולי "בנה ביתך" ובנייה רוויה
בהיקף 125,000 בתי מגורים. 

קרקעות לאום יוקצו בתנאי חכירה אפסיים למשוחררי צה"ל וזרועות בטחון אחרות 
מותנה בבנייה ירוקה וסולרית. 

כ 25,000 יח"ד במסגרת תוכנית זו בישובי המגזר הערבי שיוותרו בשטח הקנטון.
הקצאת כל משבצת קרקע בתנאים אלה מותנית בבניה ירוקה וסולרית.

להלן פירוט תוכנית האב לדיור בבניה ירוקה בישובי הקנטון:

ירושלים - 15,000 יח"ד, מעלה אדומים–30,000 יח"ד, גבעת זאב – 25,000 יח"ד, 

הרחבת ישובים כפריים בקנטון:

תוספת 25,000 בתי מגורים איכותיים בבנייה ירוקה בישובים הבאים:
כפר אדומים, נופי פרת, אלון, אדם, ענתות, מצפה יריחו, מעלה מכמש, אורה, אבן ספיר, הר גילה,
צור הדסה - מבוא בית"ר, קידר.  
כמו כן, עיירה כפרית חדשה בהורקניה בהיקף 5,000 יח"ד בבניה ירוקה במסלול "בנה ביתך".   

כמו כן, קידום מעבר לשימוש בחשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות.

זה יעשה בידי רשות הקנטון לבניה ירוקה ואנרגיות מתחדשות.

מדע, רפואה והשכלה גבוהה: 

קידום ירושלים כעיר מדעאוניברסיטאית בדרך של שדרוג מוסדות מוכרים להשכלה גבוהה בירושלים,
לדירוג של אוניברסיטאות מחקר, בהם מכללת "הדסה", המכון הגבוה לטכנולוגיה ע"ש לב, 
אקדמיית "בצלאל", המכללה האקדמית להנדסה, הקמת אוניברסיטה יהודית עולמית על הר הצופים.

ייזום פארקים חדשים לתעשיות מדע ורפואה לפי הפירוט הבא: פארק תעשיות מדע מבשרת ציון,
פארק תעשיות ביו טק במתחם הדסה עין כרם, פארק תעשיות מדע גבעת זאב,
פארק תעשיות מדע אדומים, פארק תעשיות מדע גבעת רם, 

הרחבת פארקים קיימים לתעשיות מדע הר חוצבים, גבעת רם והגן הטכנולוגי במלחה. 

קידום בתי החולים בירושלים כמרכזים רפואיים בינלאומיים לפיתוח ענפי התיירות הרפואית.

זה ייעשה בידי רשות הקנטון למדע, רפואה והשכלה גבוהה.

תעשייה, תיירות, מיחזור, עסקים קטנים ובינוניים:

הרחבת פארקים תעשייתיים קיימים בעטרות, שער בנימין, מישור אדומים וגבעת זאב,
הקמת פארק קנטונלי למפעלי מיחזור,
תוספת עשרות בתי מלון חדשים בירושלים וישובי הקנטון האחרים, כולל שכונות וישובים ערבים,
פארק תיירות נושאי -  פארק ארץ התנ"ך במתחם נבי מוסה או לאורך ואדי קלט,
הקמת מוזיאונים חדשים, גנים ארכיאולוגיים בכל ערי הקנטון,
הקמת מרכזים לעידוד יזמות עסקית בכל אחת מהרשויות המוניציפליות היהודיות והערביות בתחום הקנטון,
מתן הטבות והקלות מס לעסקים קטנים ובינוניים.  

זה ייעשה בידי רשות הקנטון לכלכלה ותעסוקה.

בטחון ושיטור קנטונלי: 

קידום הקמת מסגרת שיטור קנטונלית ליהודים וערבים תושבי ישובי הקנטון, לשרות קנטונלי חובה
כתחליף לשירות חובה בצה"ל לצעירים וצעירות שלא יתגייסו לצה"ל, במוסדות  שיטור, חינוך, קהילה,
בתי חולים, בתי אבות ודיור מוגן, בתי חולים סיעודיים, מרכזי תרבות, גני אומנויות ועוד בערי הקנטון. 

זה ייעשה בידי רשות הקנטון לבטחון ושיטור קנטונלי.

נוער, תרבות, ספורט:

הקמת תנועת נוער קנטונלית,
חוגים לנוער שוחר מדע בשיתוף בתי ספר ואוניברסיטאות מחקר, 
אצטדיונים ומגרשי ספורט בערי הקנטון, 
גני אומנויות מחומרי פסולת ואשפה, 
פארקים ירוקים, מסלולי אופניים והליכה בין יישובי וערי הקנטון, 

זה ייעשה בידי רשות הקנטון לנוער, תרבות וספורט.

תחבורה: 

תוספת קוים לרכבת הקלה בירושלים והארכת מסלולי הרכבת הקלה מירושלים לערי הקנטון.
סלילת כביש טבעת סובב ירושלים

עוד מוצע לקדם סלילת כביש המשך דרך אלון מצומת כפר אדומים לקריית ארבע ואף עד ערד
כביש מהיר לחיבור ישובי קנטון ירושלים וקנטון יהודה עם חופי צפון ים המלח.

מימון ויישום תוכנית אב לתחבורה זו בידי משרד התחבורה בשיתוף עם קנטון יהודה ומשרד התחבורה.  

הצעת תקציב קנטון ירושלים לשנת 2014  - סך הכל:                    4 מיליארד ש"ח

רשות  לכספים ותקציבים, מנהל ותושבות קנטונלית                         100 מיליון ש"ח                                                                     
רשות לבטחון ושיטור קנטונלי ובטיחות                                          250 מיליון ש"ח                                                           
רשות למדע, רפואה והשכלה גבוהה                                            2,75 מיליארד ש"ח                                                                
רשות לכלכלה, תעסוקה והכשרה מקצועית                                    400 מיליון ש"ח                                                                     
רשות לאנרגיות מתחדשות, בנייה ירוקה                                       200 מיליון ש"ח                                                                         
רשות לנוער, תרבות וספורט                                                      300 מיליון ש"ח

שכונות, עיירות וכפרים ערבים אשר מוצע לכלול בקנטון ירושלים בהיקף של כ 250,000 נפש:

שועפט - 30,000 נפש, בית אכסא – 2,000 נפש, , א סוואנה – 25,000 נפש, ג'אבל מוכאבר – 20,000 נפש,
ראס אל עמוד – 20,000 נפש, עיסווייה -  העיר העתיקה כולל סילוואן – 40,000 נפש,
ואלג'ה – 2,500 תושבים, בית צפאפה –  10,000 נפש, צור באחר – אום ליסון – 10,000 תושבים,
אבו דיס – 15,000 נפש, אל עזריה – 20,000 נפש, אל זעיים – 20,000 תושבים,
אבו טור – 10,000 תושבים.

מחנות פליטים: מחנה הפליטים שועפט – 10,000 תושבים.

מעמד שכונות ערביות וישובים ערבים בקנטון ירושלים

במסגרת ארגון וגיבוש קנטון ירושלים מוצע לקדם מהלך מוניציפלי מרחיק לכת וראות ביחס 
למעמד האוכלוסייה הערבית בירושלים שעיקרו, מתן מעמד של רשויות מקומיות או עיריות
לעיירות ערביות וכפרים ערביים בתחום שיפוט ירושלים וישובים ערבים סביבה שייכללו בקנטון. 

זה אומר, ניתוק רוב מכריע של האוכלוסייה הערבית בתחום קנטון ירושלים מעיריית ירושלים,
אחריותה, ניהולה ותקציביה והעברתם למעמד של רשויות מוניציפליות עצמאיות בפיקוח ותקצוב של 
משרד הפנים, ככל הרשויות המקומיות בישראל. 
מעמד של מועצה מקומית מוצע להעניק גם למחנה הפליטים שועפט.

עיירות וכפרים ערבים דוגמת בית חנינא ועיירות ערביות נוספות בצפון ירושלים ייכללו בקנטון רמאללה,
בעוד עיירות וכפרים ערבים בדרום ירושלים שלא ייכללו בקנטון ירושלים יאוגדו במסגרת קנטון בית לחם.
על פי תוכנית זו תקיף  האוכלוסייה הערבית בישובים הערבים המאוגדים בקנטון ירושלים כ 250,000 תושבים. 

מפעלי פיתוח בולטים במגזר ערביי קנטון ירושלים:

קידום אוניברסיטת "אל קודס" באבו דיס למעמד של אוניברסיטת מחקר לכל התארים.
בשילוב עמה פארק תעשיות מדע ורפואה ובתי חולים ערבים במזרח ירושלים שיפעלו כבתי חולים 
אוניברסיטאיים שיהיו קשורים לאוניברסיטת אל קודס. 

זה ייעשה בידי רשות הקנטון למדע, רפואה והשכלה גבוהה. 

תוכנית הרבעים להעצמת ירושלים ובנותיה ביזמה של מועצת קנטון ירושלים      

תמצית חזון מועצת קנטון ירושלים לירושלים ובנותיה

העצמת ירושלים ובנותיה כבירת ישראל והעם היהודי, מונה כ 1,4 מיליון תושבים, מהם מעל מיליון יהודים,
עיר בירה מפותחת, שוויונית, דמוקרטית, ירוקה, לרווחת כל תושביה, בני כל הדתות, מהמובילות בעולם.
עיר בירה בולטת עם מעמד ביניים רחב היקף, משק כלכלי - חברתי יצירתי, קריאטיבי, מעודד כל
יזם עסקי או חברתי בעל רעיון להפוך אותו לעסק או מיזם חברתי, עיר בולטת בעסקים קטנים
ובינוניים ולצידם, קיבוצים וקואופרטיבים עירוניים, עיר רפואה ותיירות רפואית, עיר מדע והשכלה גבוהה,
עיר חינוך ויזמות עסקית, חברתית ומדעית, עיר ירוקה וסולרית.

חזון תוכנית הרבעים להעצמת ירושלים 

אתגר ירושלמי מוביל בראש סדר העדיפויות של ירושלים ובנותיה, בהובלה של מועצת קנטון ירושלים,
שדרוג חברתי - כלכלי אמיתי ומקיף של שכונות ירושלים בצפון, דרום, מערב ומזרח ירושלים ובנותיה.

זה אומר, שימת דגש על שכונות ירושלים החלשות בהם, שכונות השיקום, שכונות המגזר החרדי,
מגזר עולי אתיופיה, מגזר האמהות החד הוריות, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, ניצולי שואה, 
קשישים  ומגזר ערביי ירושלים וקידומם לרמת דירוג חברתי כלכלי, 8 מתוך 10,
לעומת דירוג 4 מתוך 10 כיום. זאת במטרה להציב את ירושלים ובנותיה ברמת הישובים הבולטים בישראל 
בפרופיל הישובים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 

משימת על ירושלמית לאומית בהגדרה וראייה זו מחייבת גיבוש ואימוץ תפישה חברתית כלכלית   
דמוקרטית מקיפה והצבת יעדים מספריים שאפתניים בשורה של מדדים חברתיים, כלכליים, חינוכיים
וסביבתיים לעתיד ירושלים ובנותיה בראשם:    

מדד הכנסה לנפש: הכפלת נתון ההכנסה השנתית הממוצעת לנפש בירושלים ובנותיה לשעור הנע בין     
 40,000 דולר – 50,000 דולר, בהשוואה לנתון זה בירושלים כיום, כ 20,000  דולר.            

מדד שעור השתתפות בכוח העבודה ונתוני עוני, הצבת שעור השתתפות בכוח העבודה מעל 70%, 
נתוני עוני ופערים חברתיים זניחים בכל מגזרי החברה היהודים והערבים.                             

מדד שעורי השכלה גבוהה וזכאות לבגרות, היקף מחקר ופיתוח וחיי תרבות : 

טיפוח ירושלים ובנותיה כעיר מדע והשכלה גבוהה, בולטת עם סקטור מחקר ופיתוח בהיקף
מעל 10% - 15%,  שעור בעלי השכלה גבוהה - מעל 40%, 
היקף אוכלוסיית סטודנטים וסטודנטיות -  מעל  100,000 לכל התארים,
שעור זכאות לבגרות מעל 75%,
היקף תיירות שנתי – מעל 6 – 7 מיליון תיירים, בהם תיירות רפואית  בהיקף מעל 100,000 חולים 
מעשרות מדינות בעולם בשנה, 
עיר תרבות, אומנויות וספורט בקנה מידה עולמי  – מעל 100 מוזיאונים ומרכזי מבקרים, 
מספר רב של מוסדות ומרכזים לאומנויות ומוסיקה. 

מדדים ירוקים סביבתיים ואנרגטיים,

שעור מיחזור פסולת ואשפה – מעל 90%, 
היקף שימוש בחשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות  - מעל 50%,
שימוש הולך וגדל בכלי רכב חשמליים,
בניה חדשה לכל השימושים בבנייה ירוקה, 
שבילים להליכה ורוכבי אופניים, גינות קהילתיות בכל רבע ועוד.

תפישת צמיחה כלכלית: 

כלכלה קריאטיבית , כלכלה יצירתית , כלכלת יזמות, עידוד כל רעיון להפוך לעסק, כלכלה ירוקה,
כלכלת מחקר ופיתוח, מדע והשכלה גבוהה.  שעורי מיסוי נמוכים ותחרותיים, תעסוקה לכל - מעל הכל.  

תוכנית פעולה מרחיקת לכת וראות לקידום יעדים ירושלמים אלה  

קידום יעדים חברתיים, כלכליים, סביבתיים, דמוקרטיים שאפתניים ויומרניים אלה לירושלים ובנותיה,
מחייבים תוכנית פעולה מרחיקת לכת וראות בשורה של תחומים ונושאים. להלן הפירוט:  

בתחום הדיור והבנייה למגורים

חתירה לבניית 5,000 יח"ד חדשות בשנה. 
זה מחייב כינון תחום שיפוט  ירושלים ובנותיה לצורך הגדלת עתודות קרקעות הלאום לדיור איכותי 
בר השגה, שאינם עוד בנמצא בירושלים, לעצירת נטישת העיר בידי אלפי תושבים מידי שנה וקליטת 
מאות אלפי צעירים ועולים המבקשים לבנות את משפחתם ועתידם בירושלים ובנותיה.

כמו כן, הגדרת קרקעות הלאום בירושלים ובנותיה– משאב חברתי שאינם ברי סחר למרבה במחיר,
בידי הממשלה וקרן קיימת לישראל. הקצאתם  לבנייה למגורים, תעסוקה ושימושים נוספים
תהיה בדמי חכירה אפסיים, מותנה במחויבות לבניה ירוקה.

בתחום החינוך וההשכלה הגבוהה:

הסבת מכללות מוכרות להשכלה גבוהה בירושלים לאוניברסיטאות מחקר לכל התארים,
אוניברסיטה יהודית עולמית
אוניברסיטת מחקר בשפה הערבית במזרח ירושלים, 
מכינות אקדמיות ברבעים שונים כשלוחות של אוניברסיטאות המחקר בעיר. 
רשת ענפה של בתי ספר מדעיים ומקצועיים בשכונות,
הנהגת לימודי ערבית בחינוך העברי ולימודי עברית בחינוך הערבי, 
הנהגת שעור חובה בכל בתי הספר בנושא ירושלים.  
זה כולל חלק לימודי גם על ערביי ירושלים.

שוויון  בשירות החובה לצה"ל בירושלים ובנותיה:

הנהגת שירות חובה לאומי בצה"ל לכל צעיר וצעירה בירושלים  ובנותיה, כולל חרדים וערבים.
לחילופין, מתן אפשרות לשירות חובה חלופי במסגרות כלל ירושלמיות או רבעיות כמו בתי חולים,
בתי חולים סיעודיים, מוסדות חינוך וקהילה ועוד.     

רפורמה במבנה הממשל בירושלים – מעבר למבנה ממשל אזורי וממשל עירוני רבעי

כינון דרג ממשל רבעי מושתת על 30 רבעים, לייעול עבודת הממשל המוניציפלי המקומי בירושלים ובנותיה
בדרך של יצירת כלי ממשל קהילתי רבעי חדש מצוייד בסמכויות, תקציבים ויכולות ביצוע מוגדרות,
מובילות להעצמה ושדרוג חברתי כלכלי של ירושלים ורבעיה והעצמת ירושלים כעיר בירה
וחברה דמוקרטית מפותחת.

זה אומר, חתירה לרפורמה מרחיקת לכת וראות במבנה הממשל המוניציפלי העירוני בירושלים ובנותיה.
הליבה שלה, כינון דרג ממשל קהילתי מפותח מושתת על מערך רבעים. 

הרבעים המוצעים יתבססו על מנהלים קהילתיים קיימים או חדשים, יתמחו ויעסקו בהעצמה חברתית כלכלית 
של שכונות וקהילות  ירושלים השונות,  בדרך של ייזום וקידום תוכניות פיתוח כלכליות חברתיות ברמה רבעית.  

תפקיד חברתי כלכלי דמוקרטי מוביל של כל אחד מהרבעים המוצעים, שדרוג חברתי כלכלי של
מגזרי החברה החלשים וטיפוח דו קיום משותף ושוויון חברתי כלכלי בין יהודים וערבים.

מוסדות כל רבע:

בראש כל רבע עומדת מועצת הרבע, המונה 9 – 15 חברים נבחרים בבחירות אישיות.   
בראש כל רבע, יו"ר מועצת הרבע שייבחר בידי חברי מועצת הרבע לתקופה מוגדרת בת מספר שנים.  

פונקציות נושאיות באחריות כל רבע ומוסדותיו:

כל רבע מופקד ועוסק בשדרוג ופיתוח חברתי כלכלי וסביבתי של הרבע.

זה אומר, קידום הרבע כרבע ירוק, כרבע בולט בחיי קהילה, שרותי בריאות, תרבות, אומנויות, ספורט,
שרותי רווחה לנזקקים, התנדבות, מיחזור פסולת ואשפה, ניצול וטיהור מי שפכים, תכנון ובניה ירוקה,
התייעלות אנרגטית, שימוש גובר בחשמל שמקורו באנרגיות מתחדשות, עידוד מעבר לכלי רכב חשמליים
ומתקני טעינה חשמליים, היערכות לימי חירום, גינון קהילתי, חינוך מדעי, חוגים  וחממות רבעיות למדעים
לנוער ומבוגרים בשיתוף עם האוניברסיטאות ותעשיות המדע והטכנולוגיה בעיר,
מרכזים רבעיים ליזמות עסקית ויזמות חברתית ועידוד עסקים קטנים ובינוניים, שיטור ובטחון קהילתי,
עידוד וסיוע להקמת קיבוצים וקואופרטיבים עירוניים רבעיים, שירותי דת ומוסדות רבעיים, סניפי נוער רבעיים.  

מעמד כל רבע ותקציב שנתי קבוע: כל רבע במעמד של עיריית משנה עם תקציב שנתי קבוע ומוגדר.

שיטת בחירות למועצת העיר:
      
      מעבר לשיטת בחירות רבעיות למועצת העיר: כל רבע ישלח נציג נבחר אחד למועצת העיר. 
   
            שיטת הבחירות לראשות העיר: שיטת הבחירות לראשות העיר במתכונת הקיימת.

פירוט הצעה ראשונית של 30 הרבעים המוצעים

רבע קריית יובל, רבע עיר גנים – גבעת משואה, רבע מרכז העיר, רבע נווה יעקב, רבע גילה,
רבע בקעה, רבע ארמון הנציב וארנונה, רבע גבעה צרפתית, רבע פסגת זאב, רבע רמות,
רבע מאה שערים ושכונת הבוכרים, רבע סנהדריה, רבע רמות אשכול, רבע עין כרם,
רבע בית הכרם, רבע קריית משה, רבע קטמונים, רבע טלביה ועמק רפאים,
רבע ניות וגבעת מרדכי, רבע רמת שרת, רבע מלחה, רבע רוממה, רבע שכונת פת, 
רבע רסקו, רבע הר חומה.

מעמד שכונות ערביות וכפרים ערבים:

מוצע לבחון הסבת מספר שכונות וכפרים ערבים המצויים כיום בתחום שיפוט ירושלים למועצות מקומיות
וניתוקן מתקציבי עיריית ירושלים ואחריותה. במקביל, מתן מעמד של רבע לשכונות ערביות שיוותרו
בתחום שיפוט ירושלים דוגמת בית צפאפה, העיר העתיקה ועוד.

לחילופין, שכונות ועיירות ערביות שיוסבו למועצות מקומיות או עיריות יוכלו להשתלב בקנטון ירושלים
או לחילופין, ישולבו בקנטון רמאללה ובקנטון בית לחם. 

צירוף רבעים חדשים לשטח השיפוט של ירושלים 

תוכנית הרבעים כוללת מתן אפשרות לצירוף רבעים חדשים לתחום שיפוט ירושלים לישובים כפריים
משיקים לירושלים שיבקשו זאת, דוגמת הר גילה, אדם, ענתות, אבן ספיר, אורה, עמינדב, בית זית, 
מוצא, רמת רחל ועוד.   

מעמד של קנטון לירושלים ובנותיה

בהקשר זה, אחריות הממשל המרכזי והעירוני לנטישת העיר בידי מאות אלפי צעירים וצעירות,
יוקר הדיור והמחסור בדיור והדירוג החברתי כלכלי הנמוך של ירושלים – דירוג 4 מתוך 10
מחייבים מתן מעמד של קנטון לירושלים ובנותיה שיופקד על קידום תוכנית הרבעים ויעדים חברתיים 
כלכליים שאפתניים אלה.     

שותפות ירושלים ויהודי התפוצות – העצמת ירושלים כשער לעלייה ובירת העם היהודי  

עידוד עליית יהודים מהתפוצות וישראלים בחו"ל להקמת רבעי עלייה בשיתוף עם קהילות יהודיות,
טיפוח קשרי גומלין בין קהילות יהודיות ורבעים בירושלים, כינון אוניברסיטה יהודית עולמית
ופרלמנט יהודי עולמי בשילוב הכנסת. יוזמה לחקיקת חוק ירושלים בירת ישראל והעם היהודי,
בחינת שיתוף יהודי התפוצות בעיצוב ופיתוח העיר בדרך של מתן תעודת תושבות ירושלים ובנותיה
ליהודים וישראלים בתפוצות שייאותו לשלם דמי תושבות שנתיים כמקור הכנסה נוסף לתקציב השנתי
של קנטון ירושלים ובנותיה, הבטחת שוויון לזרמים השונים ביהדות בירושלים ובנותיה,
פרויקט פארק ארץ התנ"ך כפארק תיירותי יהודי עולמי ועוד.  

היקף תקציב ירושלים ובנותיה – תקציב הרבעים 

בתקציב המדינה לעיריית ירושלים ייקבע תקציב שנתי מיוחד בהיקף 3 מיליארד ש"ח שיוקצו
ישירות למערך הרבעים בירושלים ובנותיה. מוצע תקציב שנתי לכל אחד מהרבעים בהיקף
ב 100 מיליון ש"ח.

מקורות הכנסה עצמיים של כל רבע:
כל אחד מהרבעים יוכל לפתח מקורות הכנסה עצמיים נוספים כגון,  הכנסות ממיחזור פסולת,
ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, אגרות חוב רובעיות, תרומות ושותפות בפרויקטים עם
קהילות יהודיות בתפוצות, תרומות של בעלי אמצעים מקרב תושבי הרבע,
אטרקציות שונות לתיירים ומבקרים, מוזיאונים, תערוכות, גני אומנויות, אירועי תרבות ואומנות
ופסטיבלים שונים ביזמות וניהול הרבע, ייצור ושיווק סמלים של הרבע ועוד. 

חלוקת עבודה בין עיריית ירושלים ומערך הרבעים  - עיריית ירושלים כעיריית גג

עם אישור תוכנית הרבעים לירושלים ובנותיה בממשלה, בכנסת ובירושלים והשלמת כינון 
מערך הרבעים, תגובש חלוקת עבודה חדשה בין עיריית ירושלים שתהפוך לעיריית גג שתפעל 
כעיריית מטה ומערך הרבעים שיעסקו בשדרוג חברתי כלכלי של תושבי הרבע ובתחומים 
קהילתיים שונים שיוגדרו וייקבעו להם במסגרת תוכנית הרבעים המוצעת.

עיריית הגג תעסוק ותתמקד בגיבוש וקידום תוכניות אב כלל ירושלמיות בנושאים ומיזמים 
כלל ירושלמים כתחבורה, בינוי למגורים, צירוף רבעים חדשים לירושלים, ניהול, תפעול וטיפוח 
אזורי תעסוקה, תעשיה, מדע, רפואה, תיירות, תרבות, אומנויות, ספורט ומסחר, תשתיות עירוניות כמים וחשמל,
כבאות והצלה, מוסדות חינוך עירוניים, מיזמים עירוניים ירוקים, בהם, פארק ירושלים ובנותיה למיחזור ועוד. 

במסגרת עיריית הגג תפעל גם רשות פיקוח על עבודת הרבעים. עיריית הגג תוכל לבחון פיזור מוסדות
של רבע שאיננו מתפקד כמצופה ממנו, פועל בניגוד לחוקי המדינה, חוקי העזר העירוניים 
ובניגוד לצרכי תושבי הרבע. 

שיתוף פעולה בין הרבעים בתחומים שונים

         הרבעים השונים יקדמו שיתופי פעולה בנושאים שונים. כלי מוביל לשיתופי פעולה בין הרבעים,
    פורום הרבעים שיתכנס אחת לחודשיים ויקיים דיונים בתחומים שונים בהשתתפות נציגים מהרבעים
   השונים, העירייה, האקדמיה, המגזר העסקי, המגזר החברתי ועוד.

כינון פורום הרבעים בירושלים ייעשה בהקדם בידי יוזמי ומקדמי תוכנית הרבעים המוצעת.  

צעדים ראשונים לקידום תוכנית הרבעים:  

הפצת תוכנית הרבעים בקרב אישים מכל המפלגות בירושלים ובנותיה, גיוס גופים צבוריים,
סיעות בעירייה ומפלגות שונות לתמיכה בתוכנית הרבעים,
קידום הצעת חוק הרבעים בירושלים ובנותיה בכנסת ועוד.

לפרטים נוספים על תוכנית זו והפעילות לקידומה, ניתן לפנות לאריה הס – נייד -  3581798 – 052










No comments:

Post a Comment